Tee kertalahjoitus

Lahjoitussumma

Joulukampanjamme 2024 käynnistyy 28.10. Tue kotimaista vammaistyötä yllä olevalla lahjoituslomakkeella ja auta.

Ruokaa vai lääkkeitä? Kumman sinä valitsisit?

Joulu lähestyy. Mediat täyttyvät lahjaideoista ja jouluruoista, kauniista kuvista. Joillekin tämä joulun tunnelmointi aiheuttaa kuitenkin ahdistusta: ”Miten minulla olisi varaa järjestää perheelleni joulu?  Miten tarjota muuta kuin aina samaa, makaronia ja riisiä? Ostanko ruokaa vai lääkkeitä?”

Köyhyyden kokemus korostuu usein juhlapyhien aikaan, kun pienet tulot eivät mahdollista jouluruokien tai lahjojen hankintaa. Joulu aiheuttaa vähävaraisille myös ulkopuolisuuden kokemuksia ja huonommuuden tunteita, stressiä ja myös uupumusta. Vammaisten ja pitkäaikaissairaiden henkilöiden kohdalla tilannetta pahentaa se, että köyhyys ei ole heille ohimenevä, vaan monelle kyseessä on koko aikuisiän kestävä ahdinko. Osallisuusbarometrimme mukaan liikuntarajoitteisten henkilöiden työttömyys on seurausta asenteista ja esteettömyyden puutteesta.

Invalidiliiton joulukeräyksen tavoitteena on lähettää 60 €:n arvoinen ruokalahjakortti kaikille sitä hakeneille vähävaraisille paikallisyhdistystemme jäsenille. Osallistu keräykseemme ja auta. Joulumieli kuuluu kaikille. Kiitos, että välität!

Lue lisää kampanjastamme:

Syyskampanjamme 2024 on käynnissä lokakuun 27. päivään saakka. Tue kotimaista vammaistyötä yllä olevalla lahjoituslomakkeella ja auta meitä vaikuttamaan.

Henkilökohtaisista avustajista on kova pula

Henkilökohtainen avustaja auttaa henkilölle kaulahuivin kaulaan

Henkilökohtaisista avustajista on kova pula. Tällä hetkellä pelkästään TE-palveluiden sivuilla on noin 400 avustajan paikkaa avoinna (ns. työnantajamalli), todellisuudessa avoimien työpaikkojen tarkkaa määrää ei tunneta. Joka tapauksessa tarvitaan satoja avustajia lisää. Avun käyttäjiä on yli 27 500 henkilöä (Sotkanet, 2022). Lisäksi avustajia myönnetään vähäisillä tuntimäärillä, vaikka usea tarvitsee avustajaa 24/7 esimerkiksi öisin sängyssä kääntymiseen, wc:ssä käyntiin, ruokakaupassa käyntiin jne. Puute uhkaa itsemääräämisoikeuden ohella myös turvallisuutta.

Avustaja turvaa vammaisen ihmisen itsenäisemmän elämän ja arjen sekä kotona, vapaa-ajalla että työpaikalla. Avustajan työ on monipuolista ja joustavaa, siihen ei tarvita hoiva-alan koulutusta vaan tavallisia arjen taitoja ja aktiivisuutta. Hyvä avustaja on luotettava, sitoutunut ja hallitsee tavalliset arjen työt ja toimet.

Pyydämme tukeasi, jotta voimme vaikuttaa ja viestiä henkilökohtaisten avustajien työn tekemisestä tunnetuksi ja halutummaksi. Vaikutamme päättäjiin, ministeriöihin, hyvinvointialueisiin, oppilaitoksiin ja kansalaisiin. Tilanne on kriittinen ja vaatii nopeaa toimintaa.

Lahjoittamalla autat meitä vaikuttamaan. Avustajia tarvitaan ehdottomasti lisää, myös myönnettyjä työtunteja tarvitaan lisää. Ymmärrystä tarvitaan lisää. Teemme kaikkemme, jotta tilanne saadaan korjattua. Osallistu keräykseemme yllä olevalla lomakkeella ja auta.

Lahjoita nyt ja auta meitä vaikuttamaan. Kiitos, että välität!

Invalidiliitto on suomalainen järjestö, joka toimii fyysisesti vammaisten ihmisten sekä heidän läheistensä hyväksi. Osallisuus, hyvä elämä ja yhdenvertaiset mahdollisuudet toteutuvat Suomessa edelleen huonosti useiden palveluiden lakisääteisyydestä huolimatta (Lähde: Osallisuusbarometri 2023). Lisäksi hallituksen suunnittelemat leikkaukset heikentävät vammaisten ihmisten elämää entisestään.

Lahjoituksesi avulla voimme tarjota vertaistukea, edistää esteettömyyttä, itsenäisyyttä ja osallisuuden kokemusta. Emme halua jättää ketään yksin. Yhdessä voimme vaikutta päätöksentekoon ja rakentaa yhteiskunnan, jossa jokaisella on mahdollisuus elää täyttä elämää

Lahjoituksesi on konkreettinen teko, lahja ihmiseltä ihmiselle. Lahjoittajana olet osa yhteisöä, joka tekee hyvää ja muuttaa maailmaa askel askeleelta paremmaksi.

Liity joukkoon! Lahjoittaminen on helpointa yllä olevalla kertalahjoitulomakkeella tai MobilePaylla nro 15134. Halutessasi voit auttaa ja vaikuttaa enemmän ryhtymällä kuukausilahjoittajaksi.

Kiitos tuestasi. Kiitos, että välität!

(Lue uusin kampanja-artikkelimme alempana).

Keräysluvat