Itsenäinen elämä -operaatioon sitoutuneet valtakunnalliset vammaisjärjestöt haluavat varmistaa, että jokaisella, joka tarvitsee toisen ihmisen apua jokapäiväisessä elämässään, on subjektiivinen oikeus yksilölliseen henkilökohtaiseen apuun.

Jotta henkilökohtaisen avun työnantajamallin keskeiset hyödyt kävisivät selväksi, vammaisjärjestöjen yhteinen Operaatio itsenäinen elämä järjestää yhteistyössä eduskunnan Vammaisasiain yhteistyöryhmän (VAMYT) kanssa infotilaisuuden vammaislainsäädännön uudistuksesta. Tilaisuudessa tuomme esille henkilökohtaisen avun työnantajamallin keskeisiä hyötyjä ja sen perusoikeudellinen ulottuvuutta avun tarvitsijalle.

Ohjelma

klo 14.15 Tilaisuuden avauspuheenvuoro; Johanna Karimäki, kansanedustaja, eduskunnan Vammaisasiain yhteistyöryhmän puheenjohtaja

Henkilökohtaisen avun työnantajamalli - vapausoikeuksien toteuttajana; Elina Nieminen, lakimies, Invalidiliitto ry

Samalla tavalla kuin muutkin – työnantajamallin mahdollistamana; Sari Kokko, varapuheenjohtaja, Vammaisfoorumi

Henkilökohtaisen avun työnantajamalli ja työehtosopimus; Jukka Sariola, puheenjohtaja, Heta – Henkilökohtaisten Avustajien Työnantajien Liitto ry

Vammaislainsäädännön uudistus ja henkilökohtainen apu; Jaana Huhta, neuvotteleva virkamies, sosiaali- ja terveysministeriö

Kysymyksiä & vastauksia; Eduskuntaryhmien puheenvuorot

klo 15.30 Loppusanat; Johanna Karimäki, kansanedustaja, eduskunnan Vammaisasiain yhteistyöryhmän puheenjohtaja

Tilaisuuteen on vapaa pääsy ja sisäänkäynti ja tila on esteetön! Tilaisuus järjestetään heti sisääntuloaulan jälkeen. Tilaisuus myös kuvataan ja se on katsottavissa Operaatio itsenäisen elämän Facebook-sivuilta myöhemmin tällä viikolla.

Operaatiossa mukana olevat vammaisjärjestöt: Assistentti.info –Hengityslaitepotilaat ry – Heta – Henkilökohtaisten Avustajien Työnantajien Liitto – Invalidiliitto ry – Kynnys ry – Lihastautiliitto ry – Näkövammaisten liitto ry – Rusetti -Vammaisten naisten valtakunnallinen yhdistys ry – Selkäydinvammaiset Akson ry – SMA Finland ry - Suomen CP-liitto ry – Tapaturma-ja sairausinvalidien liitto ry . Lisäksi mukana on sitoutuneita, aktiivisia paikallisyhdistyksiä.

Lue lisää henkilökohtaisen avun työnantajamallista ja sen hyödyistä >>