Tulorekisteri

Tulorekisteri on kansallinen sähköinen tietokanta ja sen käyttö koskee kaikkia yhdistyksiä, jotka maksavat ansiotuloja ja palkkoja, oli kyseessä säätiö, yleishyödyllinen tai rekisteröimätön yhdistys. Tulorekisteri muuttaa palkkatietojen ilmoittamisen. Palkkailmoitustieto tulee antaa viiden kalenteripäivän kuluttua suorituksesta.

Yhdistykset, jotka maksavat esimerkiksi kulukorvauksia tai päivärahoja, ovat aikaisemmin ilmoittaneet näistä tiedot verottajalle kootusti kerran vuodessa. Vuoden 2019 alusta ilmoitetaan maksetut kulukorvaukset tulorekisteriin maksupäivän jälkeen viiden kalenteripäivän kuluessa. Jos esimerkiksi vapaaehtoistyöntekijä ilmoittaa yhdistykselle kootusti useamman kuukauden matkalaskut, niin kustannusten korvaukset maksetaan yhtenä maksupäivänä ja ilmoitetaan viiden kalenteripäivän kuluessa tulorekisteriin. Jos tulonsaajalle ei makseta rahasuoritusta ja kyseessä on luontoisetu kuten puhelin, tulee siitä ilmoittaa tulorekisteriin kuukausittain seuraavan kalenterikuukauden viidentenä päivänä.

Toisessa vaiheessa 2020 tulorekisteriin ilmoitetaan myös tiedot maksetuista etuuksista ja eläkkeistä. Jokainen tulonsaaja näkee rekisteristä vain omat tietonsa, viranomaiset saavat käyttöönsä vain sen tiedon, jota tarvitaan toiminnassa ja johon on oikeus.

• Palkat, palkkiot, luontoisedut, työkorvaukset ja muut ansiotulot sekä verovapaat ja veronalaiset kustannusten korvaukset ilmoitetaan 1.1.2019 alkaen tulorekisteriin
• Päivärahat, ateriakorvaukset, kilometrikorvaukset, luontoisetu (kuten auto- tai puhelinetu) on ilmoitettava tulorekisteriin. Verovapaita luontoisetuja (kuten nettietu) ei tarvitse ilmoittaa.
• Ilmoitettavilla tiedoilla ei ole euromääräistä alarajaa
• Tiedot on annettava viiden päivän kuluessa maksupäivästä
• Sähköinen asiointi on perusedellytys
Tulorekisteri ja yhdistykset -> tieto -> Avoin ja maksuton verkkokurssi Osallistu verkkokurssille (Moodle)
Katso-tunniste -> verohallinnon sivut -> siirry Katso-palveluun -> perusta Katso-tunniste ->pääkäyttäjän tunnisteen perustaminen -> henkilöllisyyden varmistus -> yhdistyksen tiedot -> salasanan muodostaminen -> pikasalasanalista -> yhteenveto -> lähetys eteenpäin.
Tulorekisteri -> kirjaudu tulorekisteriin omilla tunnuksilla
Suomi.fi -> valtuutus
029 497 048 Verotoimiston auttava numero yhdistyksille!

Lisätietoa verottajan sivulta www.vero.fi/tulorekisteri