Vaikuttaminen Uusimaa KantaHäme alueella hero
Invalidiliiton Etelä-Suomen alueen vaikuttamistoiminnassa työskennellään Uudenmaan alueen hyvinvointialueilla, Helsingissä, Kanta-Hämeen hyvinvointialueella. Vaikuttamistyötä tehdään myös kuntien alueella. Vaikuttamistoiminnassa on järjestöasiantuntijan tukena vapaaehtoisia henkilöitä alueella toimivista paikallisyhdistyksistä sekä valtakunnallisista yhdistyksistä.

Uudellamaalla toimii neljä hyvinvointialuetta sekä Helsingin kaupunki, joka toimii sosiaali- ja terveyspalveluiden  järjestäjänä hyvinvointialueide tapaan. Hyvinvointialueet ovat Länsi-Uudenmaan LUVN, Vantaa-Keravan VAKE, Keski-Uusimaan Keusote sekä Itä-Uudenmaan hyvinvointialueet.  Kanta-Hämeessä toimii Kanta-Hämeen hyvinvointialue Oma Häme.

Kullakin hyvinvointialueella on erilaisia järjestöjen ja hyvinvointilalueen yhteistyörakenteita sekä järjestöjen yhteenliittymiä, työryhmiä ja verkostoja. Invalidiliiton jäseniä sekä järjestöasiantuntijat ovat näissä mukana.

Tässä koottuna keskeisiä:

Vammaisneuvostot kunnissa ja hyvinvointialueilla
Yksi hyvinvointialueen ja kunnan lakisääteisistä vaikuttamistoimielimistä ja tärkeä vaikuttamisen väylä on vammaisneuvosto. Vammaisneuvosto voi tehdä aloitteita, kannanottoja ja lausuntoja. Kuhunkin hyvinvointialueen vammaisneuvostoon edustajat on valittu toiminta-alueen kuntien vammaisneuvostoista, joissa on paljon Invalidiliiton henkilöjäseniä ja aktiiveita vaikuttamassa. Alueen kunnissa toimii myös omat vammaisneuvostot tai se voi olla yhteinen useamman kunnan kanssa.

Järjestöasiantuntija neuvoo alueen vammaisneuvostojen edustajia ja muita vaikuttajia yksittäisissä kysymyksissä, kannanotoissa ja lausunnoissa. Hän järjestää alueen vammaisneuvostojen edustajille ja muille vaikuttajille tapaamisia ja vetää alueiden vammaisasioiden foorumeita. Invalidiliiton jäsenet voivat osallistua alueellisten vaikuttajien ja vammaisneuvostojen jäsenten valtakunnallisiin Teams-tapaamisiin. Tulevat tapaamiset löytyvät Invalidiliiton tapahtumakalenterista.

Jos itse haluaa vaikuttaa vammaisneuvostojen kautta, kannattaa ottaa selvää ja seurata kunnan/kaupungin valintakäytäntöjä sekä olla yhteydessä Invalidiliiton jäsenyhdistykseen omalla paikkakunnalla tai valtakunnalliseen jäsenyhdistykseen, joita kautta yleensä on mahdollista asettautua ehdokkaaksi. Kevyempi tapa olla mukana on tulla mukaan vammaisasioiden foorumeihin.

Vammaisasioiden foorumit
Kunkin hyvinvointialueen ja Helsingin vammaisneuvoston yhteyteen on pyritty perustamaan foorumi, jolla pyritään edistämään alueen ja kuntien vammaisneuvostojen sekä järjestöjen ja vapaiden vaikuttajien tiedonvaihtoa ja toimintaa. Foorumit on perustettu Helsinkiin, Kanta-Hämeeseen, Keski-Uudellemaalle ja Itä-Uudellemaalle. Vantaa-Keravalla sekä Länsi-Uudellamaalla foorumia toiminta saataneen käyntiin Järjestöneuvottelukunnan toiminnan käynnistyessä.

Foorumit ovat avustaneet vammaisneuvostoja mm. lausuntojen tiedonkeruussa sekä erilaisten näkemysten huomioimisessa vammaineuvoston työskentelyssä, jossa välttämättä kaikki vammaisryhmät eivät ole mukana mm. harvinaiset vammaryhmät. Järjestöasiantuntija on mukana näissä foorumeissa usein vetäjän roolissa. Kullakin foorumilla on oma listansa ja niihin pääsee liittymään alueen järjestöasiantuntijan kautta.

Järjestöjen yhteistyö
Eri alueilla järjestöt tekevät yhteistyötä eri muodoin ja vaikuttamisväylät eroavat hieman riippuen alueesta.

Uudellamaalla toimii vammaisjärjestöjen vaikuttajafoorumi, jonka koollekutsujana toimii alueen järjestöasiantuntija yhdessä ydintiimin kanssa. Uudellamaalla vaikuttamisen kohteena on erityisesti HUS, joka tuottaa osan erityistason palveluista hyvinvontialueille, joka näin yhdistää Uudenmaan hyvinvointialueita ja Helsingin kaupunkia. Vaikuttajaverkoston listalle ja mukaan foorumiin pääsee laittamalla sähköpostia alueen järjestöasiantuntijalle.

Kanta-Hämeessä järjestöjen yhteistyö kiinnittyy järjestöneuvottelukuntaan sekä alueen työntekijöiden tapaamisiin, joissa alueen järjestöasiantuntija on mukana.

Järjestöt hyvinvointialueen yhteistyökumppanina
Järjestöjen neuvottelukunnat (tai kumppanuuspöydät joillain alueilla) toimivat maakunnan ja hyvinvointialueen yhteistyökumppaneina. Näiden neuvottelukuntien yhteydessö toimii erilaisia teemaverkostoja, joiden toimintaan on Uudelmaalla ja Kanta-Hämeessä liitetty edellämainitut vammaisasioiden foorumit.

Uudellamaalla ja Kanta-Hämeessä on Järjestöjen sotemuutostuen koordinoimat sote-ryhmät, jotka vaikuttavat yhdessä hyvinvointialuella mm. lausunnoin muiden tukitoimien kautta.

Kokemustoimintaverkoston ja OLKA-toiminnan mallit hyvinvointialueilla
Kokemustoimintaverkosto on valtakunnallinen järjestöjen, alueellisten toimjoiden ja kokemustoimijoiden verkosto, joka edistää kokemustiedon hyödyntämistä palveluiden kehittämisessä. Järjestöjen koulutettu kokemustoimija voi toimia alustajana tai pitää puheenvuoroja tai luentoja ammattilaisille sekä työskennellä työryhmissä (vrt. OLKAn Helmi-kehittäjäpalvelu, pois lukien siis vertaistuki). Vertaistukea sen sijaan antaa OLKAn koulutetut Toivo-vertaistukijat.

Järjestöasiantuntija on ollut jäsenenä Kokemustoimintaverkoston Uudenmaan alueellisessa ohjausryhmässä ja vuoden 2023 alusta. Uudellamaalla ja Kanta-Hämeessä toimii aktiivisia kokemustoimijoita, joiden tiedot löytyvät Koto-verkoston rekisteristä.