Avustettavien ryhmien kyltti lentoasemalla. Kuvituskuva.
Matkustaminen onnistuu henkilölle, joka tarvitsee liikkumiseensa apuvälineitä. Kannattaa kuitenkin selvittää etukäteen käytettävän kulkuvälineen mukaisesti järjestetyt avustajapalvelut.

Avustamispalveluun kuuluu myös kulkuvälineeseen siirtymisen ohella avustaminen mahdollisten matkatavaroiden kantamisessa. Laivaterminaalien ja lentokenttien avustamispalvelu on tarkoitettu

  • matkustajille, joiden liikuntakyky on rajoittunut fyysisen vamman tai kehitysvamman takia
  • näkö- ja kuulovammaisille
  • iäkkäille matkustajille
  • tilapäisesti liikuntarajoitteisille
  • kaikille, jotka tarvitsevat erityisapua.

Apua saa varmimmin, kun ilmoittaa tarpeesta matkavarauksen yhteydessä suoraan matkatoimistoon tai vaihtoehtoisesti matkayhtiölle. Avun tarve on kuitenkin ilmoitettava viimeistään 48 tuntia ennen lennon lähtöä. 48 tunnin sääntö koskee myös laivaliikennettä. Tätä myöhemmin tehty ilmoitus avun tarpeesta huomioidaan mahdollisuuksien mukaan.

Kerro Ilmoituksen yhteydessä avun tarve ja käytössä olevat apuvälineet. Terminaaleissa on myös saatavilla pyörätuoleja.

Matkayhtiöiden sivuilta löytyy tarkemmat tiedot liikuntavammaisille matkustajille ja mahdollisia avustamiseen liittyviä laatuvaatimuksia, joihin kannattaa tutustua jo matkaa suunniteltaessa. Ohjeet löytyvät helpoiten matkayhtiöiden sivuilta.

Hyvä huomioida: EU:n Vammaiskortti tuli Suomessa käyttöön vuonna 2018. Yhtenäisellä Vammaiskortilla vammaiset ihmiset voivat Suomessa ja muissa EU-maissa todentaa vaivattomasti vammaisuutensa tai avustajan tarpeensa matkustaessaan esimerkiksi julkisilla kulkuneuvoilla ja osallistuessaan liikunta- ja kulttuuritapahtumiin. Lue lisää EU:n vammaiskortista.

Juna

EU:n vammaiskortti, näkövammaiskortti sekä pyörätuoli oikeuttavat maksuttomaan saattajalippuun niin VR:n kauko- kuin lähiliikenteen junissa.

Lipun saa vr.fi -verkkokaupasta, asiakaspalvelusta (p. 0800 166 888) tai asemien lipunmyynneistä.

Juna-asemilla on saatavissa avustuspalvelua. Tiedustelut VR Puhelinpalvelusta p. 08001 66888 (maksuton) viimeistään 36 tuntia ennen matkalle lähtöä.

Lue lisää VR:n kotisivuilta. 

Linja-auto

Matkahuollon aikataulujärjestelmästä löytyvät ne vuorot, joilla käytettävä kalusto on pääosin esteetöntä.

Avustamispalvelut löytyvät seuraavilta linja-autoasemilta: Helsinki, Joensuu, Jyväskylä, Kouvola, Kuopio, Lahti, Lappeenranta, Oulu, Pori, Rovaniemi, Tampere, Turku ja Vaasa. 

Mikäli matkustaja tarvitsee avustajaa matkaan lähtiessään, tulee siitä ilmoittaa Matkahuollon asiakaspalvelukeskukseen 36 tuntia aikaisemmin. Samalla on hyvä ilmoittaa apuvälineestä ja mikäli matkalla on mukana saattaja tai opas- tai avustajakoira. Matkahuollon yhteystiedot; ma-pe klo 8.00-16.00 puh. 020 331 222) tai avustuspalvelut@matkahuolto.fi. Täältä voit varmistaa, onko saattaja oikeutettu ilmaiseen matkaan eli onko linja-autovuoron kokonaispituus vähintään 250 km. Tämä ei tarkoita, että oman matkan tulisi olla näin pitkä.

Linja-autoasemalla on avustajavaraukseen liittyen oltava paikalla puoli tuntia ennen matkan alkamista.

Lue lisää Matkahuollon kotisivuilta. 

Lue myös Matkahuollon laatulupauksesta. 

Laiva

Mikäli matkustaja tarvitsee avustajaa matkaan lähtiessään, tulee siitä ilmoittaa terminaaliin tai laivayhtiöön 48 tuntia aikaisemmin. Kannattaa etukäteen tutustua erityisryhmiä koskeviin laivayhtiöiden palveluihin.

Lisätietoa TalllinkSiljan kotisivuilta. 

Lisätietoa Viking Linen kotisivuilta. 

Tutustu myös Viking Linen esteettömyysehtoihin

Lentokone

Mikäli matkustaja tarvitsee avustajaa matkalle lähtiessään avustajapalvelun voi varata matkatoimiston kautta tai lentoyhtiöltäsi vähintään 48 tuntia aikaisemmin. Avustamispalvelu kentillä on maksutonta.

Lisätietoa Finavian kotisivuilta. 

Esteettömyys matkakohteissa

Esteettömyysasioissa kannattaa ottaa suoraan yhteyttä matkanjärjestäjään. Matkatoimistojen virkailijat mielellään auttavat ja voivat olla suoraan yhteydessä majoituskohteeseen ja tiedustella matkakohteen esteettömyydestä ja erilaisten apuvälineiden käyttömahdollisuudesta.

Lisäksi kannattaa lähestyä suoraan mahdollisia paikallisia, valtakunnallisia vammaisjärjestöjä, jotka usein osaavat myös kertoa lisätietoja, mistä tiedot saa.