Punapaitaisen ihminen kädet kannettavan tietokoneen näppäimistöllä.
29.4.2019
Ensimmäisen live-chatin teemana on esteettömyys ja siihen voi lähettää kysymyksiä keskiviikkona 15. toukokuuta klo 14-18.

Chat-ruutu ilmestyy Invalidiliiton verkkosivuille, Neuvonta-osioon. Ensimmäisessä neuvonta-chatissa vastaamassa ovat Invalidiliiton esteettömyysasiantuntijat.

Esteettömyysaiheinen chat on hyödyllinen erityisesti ammattilaisille, jotka kaipaavat lisätietoa esimerkiksi esteettömästä suunnittelusta tai vammaisille henkilöille, jotka tarvitsevat apua käytännön ratkaisuihin esimerkiksi kodin muutostöihin liittyen.  Kysymykset voivat liittyä vaikkapa julkisten rakennusten, kodin ja ulkotilojen esteettömyyteen tai liikenteeseen ja pysäköintiin.

Neuvonta-chatit on suunniteltu eri teemojen mukaan. Chat on matalan kynnyksen paikka kysyä itseään askarruttavasta asiasta ja vastauksen saa tyypillisesti melko nopeasti. Chatissa voi kysyä nimettömänä ja käyttää nimimerkkiä, jolloin keskustelu tallentuu anonyyminä. Halutessaan voi myös antaa neuvojalle yhteystietonsa, jolloin he palaavat asiaan. Tämä on tarpeen etenkin monimutkaisemmissa ja pidempää selvitystä vaativissa tapauksissa.

Teemachatteja tulee olemaan vuoden aikana yhteensä kuusi. Seuraava on 12. kesäkuuta ja sen aiheena on harvinaissairaudet.

Neuvonta palvelee muina aikoina

Invalidiliiton neuvonnasta saa apua erityisesti vammaisuuteen, vammaispalveluihin, esteettömyyteen, saavutettavuuteen sekä vammaisten henkilöiden oikeusturvaan ja yhdenvertaisuuden toteutumiseen liittyvissä asioissa. Neuvontapalvelumme on tarkoitettu kaikille vammaisille henkilöille, heidän läheisilleen sekä ammattihenkilöstölle.

Neuvomme puhelimitse tiistaisin ja torstaisin kello 13–17 numerossa 0200 1234. Voit lähettää kysymyksesi myös sähköpostitse osoitteeseen neuvot@invalidiliitto.fi. Asiantuntijamme vastaavat samaan sähköpostiosoitteeseen, josta kysymys on lähetetty.