useaita henkilöitä pyörätuoleissa harjoittelemassa kelaamista.
3.11.2021
Invalidiliiton kouluttama apuvälinekummi voi rohkaista ja tukea sekä antaa vinkkejä liikkumiseen kodin ulkopuolella: asioimiseen kaupassa, apteekissa tai vaikka liikkumiseen julkisilla kulkuvälineillä. Apuvälinekummit toimivat Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla.

Koulutettu apuvälinekummi opastaa omalla esimerkillään, antaa käytännön vinkkejä apuvälineen käyttäjälle, rohkaisee liikkeelle lähtemisessä ja uusien tilanteiden kohtaamisessa.  Apuvälinekummi kannattaa kutsua tueksi, jos esimerkiksi apuvälineen kanssa liikkeelle lähteminen jännittää, apuvälineen käyttäminen ei vielä tunnu sujuvalle tai haluaa harjoitella yhdessä vaikkapa kynnyksen ylittämistä, kaupassa käymistä tai metrolla liikkumista.

Apuvälinekummitoiminnasta saatujen kokemusten perusteella apuvälineen käyttövarmuus paranee ja rohkeus liikkua kasvaa.

Apuvälinekummi on vertainen, joka on koulutettu ja vaitiolovelvollinen, ja hänellä on jo vuosien kokemus kyseisen liikkumisen apuvälineen käyttämisestä. Toiminta on käyttäjälle maksutonta ja kummille korvataan matkakulut. Apuvälinekummitoiminta ei korvaa apuvälineen käyttöönotto-opastusta, vaan täydentää sitä vertaistuellisella esimerkillä ja rohkaisulla.

Haluatko itsellesi apuvälinekummin?

Lisätietoja apuvälinekummitoiminnasta Invalidiliiton verkkosivuilta.