Kuvassa kouluttja Jenni Räinä ja Lapin alueen jäseniä opiskelemassa.
13.6.2019
Toimittaja, tietokirjailija ja puheviestinnän FM Jenni Räinä perehdytti Oulu-Kainuun ja Lapin alueen yhdistysten väkeä vaikuttamisen, mielipidekirjoittamisen ja suullisen viestinnän maailmaan Rovaniemellä perjantaina 7.6.2019.

Vaikuttamisviestinnän koulutuksen tavoitteena oli saada tietoa ja varmuutta yhdistyksen vaikuttamisviestinnän toteuttamiseen ja kehittämiseen. Invalidiliitto on jäsenistönsä oikeuksien ja etujen ajaja ja vaikuttaja yhteiskunnan kaikilla tasoilla.

– Invalidiliitossa jäsenyhdistykset ovat vaikuttamistoiminnan keskeisiä toimijoita omilla paikkakunnillaan ja vaikuttamisen strateginen painopiste ohjaa myös yhdistysten vaikuttamistyötä. Koulutus kuuluu osana Invalidiliiton Lapin yhdistysten suunnittelemaan aluetoimintaan, toteaa alueen järjestöasiantuntija Liisa Pitzén.

Vaikuttamisen mahdollisuuksia on nykyaikana reippaasti enemmän kuin muutama vuosikymmen sitten. Sosiaalinen media on avannut uudenlaisia vaikuttamisen keinoja kenelle tahansa. Räinä ottaa esimerkiksi Twitterin, joka toimii tehokkaana ja nopeana kanavana päättäjien suuntaan. Toisaalta perinteisimmissä juttuvinkeissä on voimaa erityisesti kesällä. Esimerkiksi heinäkuussa lehtien toimitukset kaipaavat sisältöä ja materiaalia lehtiinsä. On hyvä miettiä ennakkoon, mikä tekee jutusta ajankohtaisen, olisiko siinä jotain uutta uutista tai liittyykö aihe johonkin laajempaan yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Mistä syntyy hyvä kirjoitus – Jenni Räinän vinkit vaikuttamisviestintään:

• Mieti kenelle haluat viestisi välittyvän. Hanki tietoa kohderyhmästä, jolle viestisi kohdennat, selvitä millaiset perustelut vetoavat siihen parhaiten. Älä tee olettamuksia.
  • Selkeytä ydinviestisi vastaamaan kysymyksiin miksi – mitä – miten.
  • Mieti mikä on asia, jonka toivot jäävän yleisösi mieleen.
  • Lähde liikkeelle lyhyellä tarinalla, jos mahdollista, kosketa tunteisiin.
  • Perustele ongelma tiiviisti ja tarjoa ratkaisua siihen.
  • Pidä lauseet lyhyinä, ole ytimekäs.
  • Tarkista, että tiedot ovat oikein, huolehdi oikeinkirjoituksesta, oikolueta tekstisi.

Räinä ohjaa lähestymään mediaa sähköpostilla, esimerkiksi uutispäällikköä tai toimituspäällikköä silloin, kun lähettää juttuaihetta maakuntalehdelle.

– Toimittajan kirjoittamaa juttua ei kannata ryhtyä kirjoittamaan uudestaan, vaan korjata ainoastaan mahdolliset asiavirheet. Kirjoittajalla on kuitenkin aina oikeus tarkistaa sitaattinsa, Räinä vinkkaa.

Räinän mukaan meillä on kirjoittajina tarve kertoa kaikesta kaikki.

– Tulisi pyrkiä siihen, että viestintä olisi mahdollisimman selkeää. Kaikkea ei ehdi tuoda esiin yhdellä kirjoituksella tai sanomisella, etene askel ja asia kerrallaan. Tarjoa kirjoituksissasi ja puheissasi ongelmien sijaan ratkaisuja silloin kun se on mahdollista. Vaikuttamiseen kannattaa valmistautua perusteellisesti. Suunnittele vaikuttamiselle aikajana ja välitavoitteita – tee vaikuttamisesta prosessi, hän neuvoo.

Vaikuttamisviestinnän koulutukseen osallistuneiden ryhmätöinä muotoiltiin runkoa juttuvinkille tai mielipidekirjoitukselle mm. kuljetuspalveluista kolmen kunnan näkökulmasta, taksilain uudistuksesta ja sen vaikutuksista sekä virastojen esteettömyydestä ja saavutettavuudesta Lapin alueella.