Liikkuminen

Helppo liikkua

Helppo liikkua on Invalidiliiton toiminnallinen kampanja, jossa etsitään paikkoja, joissa on helppo tai hankala liikkua. Helppo liikkua -sivuston karttapalvelu auttaa muun muassa löytämään helpon liikkumisen paikkoja ympäri Suomea.

Ulkoalue

Esteettömässä ulkoympäristössä kaikki voivat toimia yhdenvertaisina. Esteettömästä ulkoympäristöstä hyötyvät kaikki, mutta erityisen tärkeää se on liikkumis- ja toimimisesteisille sekä esimerkiksi ikääntyville henkilöille.

Luontoliikunta

Jokaisella ihmisellä on yhdenvertainen oikeus luonnossa liikkumiseen sekä luontosuhteen luomiseen, ja sen ylläpitämiseen. Esteetön luontoreitti antaa mahdollisuuden luontoliikuntaan ulkoilijan toimintakykyyn katsomatta.

Pysäkkialue

Pysäkkialueet ovat olennainen osa julkista liikennettä. Kun pysäkkialueet ovat esteettömiä, on kulkuvälineisiin siirtyminen ja niistä poistuminen mahdollista kaikille.

Puisto, levähdyspaikka ja kasvillisuus

Puistot ovat virkistäytymisen ja viihtymisen paikkoja. Puistot koostuvat kasvillisuudesta, ja niiden seassa risteilevistä puistokäytävistä, joiden varrella on tasaisin väliajoin levähdyspaikkoja. Sekä jalankulkuväylien että levähdyspaikkojen pitää olla esteettömiä, jotta ne ovat kaikkien virkistäytyjien käytettävissä.

Leikkipaikka

Esteettömillä leikkipaikoilla luodaan kaikille lapsille yhdenvertaiset mahdollisuudet leikkimiseen yhdessä ja itsenäisesti.

Piha-alue ja pysäköinti

Pihaan ja pihalla kulkemisen, niin kotipihassa kuin julkisissa ympäristöissä, pitää olla esteetöntä. Pysäköintipaikat ovat olennainen osa piha-alueita, joten myös esteettömästi on voitava pysäköidä.

Jalankulkuväylä, suojatie ja tilapäinen liikennejärjestely

Jalkakäytävien, aukioiden, kävelykatujen ja suojateiden esteettömyys edesauttaa helppoa ja turvallista liikkumista ulkoalueilla. Kulkuväylien esteettömyyteen liittyvät myös tilapäiset liikenneratkaisut, joita on ulkoalueilla tyypillisesti erilaisten remontti- ja rakennustyömaiden yhteydessä.

Joukkoliikenne

Esteetön joukkoliikenne koostuu kaikkien käytettävissä olevista liikennevälineistä ja niitä palvelevista pysäkki- ja laiturirakenteista sekä asema- ja terminaalirakennuksista. Saavutettavuutta on myös se, että välttämätön tieto esimerkiksi joukkoliikenteen aikatauluista on kaikkien saatavilla.

Matkustaminen

Avustamispalvelu tarkoittaa matkustajan auttamista terminaalissa kulkemisessa terminaalista alukseen ja alukselta terminaaliin. Käytettävissä on oltava esteetön reitti ja myös mahdollisuus pyörätuoliin. Matkakohteen esteettömyysasioissa kannattaa olla yhteydessä matkanjärjestäjään.

Vaikeavammaisten kuljetuspalvelut

Vammaispalvelulain mukaiset vaikeavammaisten kuljetuspalvelut kuuluvat kunnan erityisen järjestämisvelvollisuuden piiriin eli niin sanottuihin subjektiivisiin oikeuksiin. Nämä palvelut kunnan on aina myönnettävä, jos vaikeavammaisuuden kriteerit palvelun hakijan kohdalla täyttyvät.

Liikkumisen tuen palvelut

Vammainen ihminen on oikeutettu liikkumaan ja matkustamaan yhtälailla kuin ihmiset, joilla ei ole vammaa. Liikennepalvelujen toimeenpanossa ja valvonnassa sekä uusien palvelujen kehittämisessä täytyy erityisesti huolehtia liikkumispalvelujen esteettömyydestä ja erityisryhmien tarpeista liikenteessä.

Esteettömyys

Esteettömyydessä on kyse ihmisten moninaisuuden huomioonottamisesta rakennetun ympäristön suunnittelussa ja toteuttamisessa. Se merkitsee palvelujen saavutettavuutta, välineiden käytettävyyttä, tiedon ymmärrettävyyttä ja mahdollisuutta osallistua itseä koskevaan päätöksentekoon.