Kuntavaalit taustatietoa. Kuvituskuva.
Kuntavaaliehdokkuus voi olla paitsi hieno kokemus, myös mahdollinen ponnahduslauta kunnallisiin luottamustehtäviin. Tältä sivulta löydät vinkkejä ehdokkuuspohdintaan ja asiasta enemmän tietävien tahojen yhteystietoja.

Vaaleissa ehdokkaana oleminen on tärkeää niin demokratian edistämisen kuin osallisuuden lisäämisenkin kannalta. Tärkeintä ehdokkaaksi suostumisessa on löytää itsestään halua ja innostusta vaikuttaa asioihin. Asiantuntemus on keskiössä ja toivottavaa on, että ehdokkaalla on näkemystä yhteiskunnan tulevaisuuden kehityssuunnasta. Kaikesta ei kuitenkaan tarvitse tietää kaikkea – valitse aiheet, joihin syvennyt ja joista haluat oppia lisää. Oikein hyvä, jos ehdokkaalla on esittää ratkaisuja eikä vain ongelmalistauksia.

Esteettömyys ja saavutettavuus kunnossa?

Moni ehdokkuutta pohtiva saattaa miettiä, miten osallistuminen käytännössä onnistuu esimerkiksi pyörätuolista käsin. Invalidiliitto muistuttaa, että kokouspaikkojen on oltava esteettömiä ja kokousjärjestelmien saavutettavia. Jos tämä ei toteudu, ei toteudu myöskään ihmisten yhdenvertainen oikeus osallistua yhteiskunnalliseen toimintaan. Myös erilaiset apuvälineet, liikkumisen palvelut sekä henkilökohtainen apu edistävät osallisuutta. Niiden on oltava vammaisten ihmisten saatavilla oikea-aikaisesti.

YK:n vammaissopimuksen hengessä

Vaalikampanjaa tehdessä oppii uutta niin itsestään kuin muistakin ihmisistä. Tutustuu uusiin ihmisiin, pääsee käymään keskusteluja monista arjen asioista, ehkä avartaa omaakin maailmankuvaansa jutustelemalla ehdokaskollegojen ja äänestäjien kanssa. Invalidiliitto korostaa, että jokaisella vaalikelpoisella kansalaisella on oltava aito ja yhdenvertainen mahdollisuus asettua ehdolle vaaleissa.

YK:n vammaissopimuksen 29 artiklan (Osallistuminen poliittiseen ja julkiseen elämään) mukaan “sopimuspuolet takaavat vammaisille henkilöille poliittiset oikeudet ja mahdollisuuden nauttia niistä yhdenvertaisesti muiden kanssa sekä sitoutuvat varmistamaan, että vammaiset henkilöt voivat tehokkaasti ja täysimääräisesti osallistua poliittiseen ja julkiseen elämään yhdenvertaisesti muiden kanssa suoraan tai vapaasti valittujen edustajien kautta, myös siten, että heillä on oikeus ja mahdollisuus äänestää ja tulla valituiksi”.

Verkostoidu muiden ehdokkaiden kanssa, pohdi yhteisten mainosten tai tilaisuuksien (koronavirustilanne huomioiden) järjestämistä. Vaikka kampanjan aikana tulee taatusti eteen hetkiä, jolloin asiat eivät etene suunnitellusti, yritä pitää lippu korkealla. Hyvä mieli ja myönteinen asenne kanssaihmisiin toimivat – niin vaalitoreilla kuin elämässä muutenkin – paremmin kuin murjottaminen!

Onko jo kiire ilmoittautua?

Ehdokaslistat menevät kiinni 9.3.2021, mutta monessa kunnassa ja kaupungissa listat voivat täyttyä jo paljon ennen maaliskuuta. Lisätietoa kuntavaalien aikatauluista vaalit.fi-sivustolta.

Ole yhteydessä Invalidiliiton mentoreihin

Jos ehdokkuus kiinnostaa, mutta kaipaat lisävahvistusta ajatuksillesi, voit olla yhteydessä esimerkiksi näihin invalidiliittolaisiin kuntapolitiikassa kokeneisiin jäseniin taustakeskusteluja ja -pohdintoja varten. Lista voi vielä täydentyä.

Saara Hartzell (vasemmistoliitto, Rovaniemi) saara.hartzell@rovaniemi.fi

Simo Jämsä (kokoomus, Keuruu) jamsansimo@gmail.com

Teuvo Kalso (SDP, Imatra) kalsoteuvo@gmail.com

Keijo Kaskiaho (sitoutumaton, Kouvola) keijo.kaskiaho@gmail.com

Reino Kokkola (keskusta, Savitaipale) kokkolareino@gmail.com

Pirkko Kuusela (SDP, Espoo) pirkko.kuusela@gmail.com

Minna Muukkonen (SDP, Rovaniemi) minna.muukkonen@rovaniemi.fi

Riikka Nieminen (Piraattipuolue, Espoo), riikka.nieminen@piraattipuolue.fi

Riitta Nissilä (kokoomus, Kaarina) riitta.nissila@gmail.com

Elina Nykyri (vasemmistoliitto, Vantaa) Elina.Nykyri@gmail.com

Sanna-Kaisa Patjas (vihreät, Hyvinkää) sanna-kaisa.patjas@hyvinkaanvihreat.fi

Kaija Patronen (keskusta, Kajaani) kaija.patronen@gmail.com

Terhi Perkiö (perussuomalaiset, Rauma) hilla.perkio@gmail.com

Timo Tukia (sitoutumaton, Mänttä-Vilppula) timo.tukia@phpoint.fi

Kauko Väisänen (vihreät, Mikkeli) vaisanen.kauko@gmail.com

Ole yhteydessä puolueisiin

Ota myös yhteyttä mahdollisimman pian siihen puolueeseen, jonka tavoitteet ja ajatusmaailma tuntuvat omimmalta. Ja jos et tiedä, minkä puolueen valitsisit, kannattaa lukea puolueiden sivuilta niiden tavoitteista, visioista ja toimintatavoista sekä keskustella esimerkiksi puolueiden vaaliyhteyshenkilöiden kanssa. Heidän yhteystietonsa löydät tästä:

SDP, järjestöpäällikkö Jenny Suominen, jenny.suominen@sdp.fi, 050 491 1401. Lisätietoa SDP:n kuntavaaliehdokkuudesta

Perussuomalaiset, projektisihteeri Kirsi Kallio, kuntavaalit@perussuomalaiset.fi, 040 194 6454. Lisätietoa perussuomalaisten kuntavaaliehdokkuudesta.

Kokoomus, kuntavaalipäällikkö Antti Ahonen, antti.ahonen@kokoomus.fi, 044 535 9400. Lisätietoa kokoomuksen kuntavaaliehdokkuudesta.

Keskusta, poliittinen sihteeri Helena Pakarinen, helena.pakarinen@keskusta.fi, 050 388 0011. Lisätietoa keskustan kuntavaaliehdokkuudesta.

Vihreät, kampanjakoordinaattori Kati Lommi, kati.lommi@vihreat.fi, 050 543 0401. Lisätietoa vihreiden kuntavaaliehdokkuudesta

Vasemmistoliitto, puoluesihteeri Mikko Koikkalainen, mikko.koikkalainen@vasemmistoliitto.fi, 040 643 3350. Lisätietoa vasemmistoliiton kuntavaaliehdokkuudesta.

Ruotsalainen kansanpuolue, vaalipäällikkö Maria Grundström, maria.grundstrom@sfp.fi, 040 734 8677. Lisätietoa RKP:n kuntavaaliehdokkuudesta.

Kristillisdemokraatit, hallintopäällikkö Ismo Portin, ismo.portin@kd.fi, 044 375 5375. Lisätietoa kristillisdemokraattien kuntavaaliehdokkuudesta.

Piraattipuolue, puoluesihteeri Satu Immonen, satu.immonen@piraattipuolue.fi, 045 310 2343. Lisätietoa piraattien kuntavaaliehdokkuudesta.

Invalidiliitto apunasi

Ehdokkaiden nimet nettisivuille ja IT-lehteen

Invalidiliitto julkaisee ehdokkaaksi ryhtyneiden jäsentensä nimet heidän suostumuksellaan nettisivulla ja IT-lehdessä.

Halutessasi voit myös mainostaa ehdokkuuttasi IT-lehdessä edullisesti. Saat IT-lehden vaali-ilmoituksesta 70 prosentin alennuksen listahinnoista. Lisätietoa: Paula Kaijanto, p. 040 707 1966, paula.kaijanto@media.fi

Katso lista kuntavaaliehdokkaista, jotka ovat Invalidiliiton jäsenyhdistysten jäseniä.

Blogi jäsenlehden nettisivuilla

Ehdokkaana sinulla on mahdollisuus julkaista blogitekstejä jäsenlehtemme nettisivuilla.

Ohjeet blogitekstille:

• Tekstin pituus maksimissaan 1,5 sivua. Fonttikoko 12 ja riviväli 1,5.
  • Tekstissä pitää olla pääotsikko ja mahdollisesti myös väliotsikoita. Invalidiliitolla on oikeus muokata otsikoita.
  • Yhdeltä kirjoittajalta julkaistaan vain yksi blogi-teksti.
  • Tekstissä ei saa olla herjaavaa, loukkaavaa, rasistista tai muuta epäasiallista sisältöä.
  • Lähetä teksti osoitteeseen kirsi.tervamaki@invalidiliitto.fi. Kirjoita viestin aiheeksi: Kuntavaaliblogi.
  • Liitä lähettämäsi tekstin mukana nimesi, puolue, kunta ja jäsenyhdistys, johon kuulut.

Invalidiliitto pidättää oikeuden blogikirjoitusten julkaisemiseen.

Hyödynnä Invalidiliiton materiaaleja

Suosittelemme hyödyntämään vaalikampanjassa Invalidiliiton omia vaalitavoitteita. Vaikka varmasti sanoitat omat teemasi monin osin itse ja ne kumpuavat juuri sinun kotikuntasi mahdollisuuksista ja ongelmista, saat toivottavasti apua ja hyötyä myös liiton vaalitavoitteista. Myös nuoret invalidiliittolaiset ovat laatineet omat vaaliteemansa. Tutustu Invalidiliiton kuntavaalitavoitteisiin. Myös Invalidiliiton nuorten vaaliteemat löydät liiton kotisivuilta.

Sähköisesti jaettavaa materiaalia on voi myös hyödyntää. Invalidiliitto toimii aktiivisesti sosiaalisessa mediassa ja toivoo, että liiton jäsenet sekä kuntavaaliehdokkaat tekevät samoin. Aihetunnisteina toimivat #yhdenvertaistapalveluakaikille ja #kaikkienkuntavaalit. Voit liittää mukaan myös Invalidiliiton some-tilin, @Invalidiliitto. Kuntavaalikeskustelua käydään myös aihetunnisteen #kuntavaalit2021 alla. Sähköiset kuntavaalimateriaalit löydät täältä.

Verkostoidu alueellisesti

Invalidiliiton alueelliset vaikuttajaverkostot ovat mainio verkostoitumisen paikka ja jos et vielä ole oman alueesi verkostossa mukana, suosittelemme lämpimästi liittymään. Verkostoja koordinoi alueen järjestöasiantuntija. Vaikka et lähtisi ehdolle näissä kuntavaaleissa, olet tervetullut vaikuttajaverkostoon, jos yhteiskunnallisten asioiden ja vaikuttamisen parissa toimiminen kiinnostavat. Luvassa ajatusten vaihtoa ja taustatukea sekä kiinnostavia keskusteluja. Invalidiliiton alueelliset vaikuttajaverkostot ja järjestöasiantuntijoiden yhteystiedot löydät liiton kotisivuilta.