Nuori mies kokkina. Kuvituskuva.

Tulevaisuuden työelämän starat

Tältä sivulta löydät tietoa Tulevaisuuden työelämän starat -hankkeen tavoitteista, johtamisesta ja kumppaneista.

Tavoitteet

Hankkeen tavoitteena on kehittää uusia työelämälähtöisiä ja sisäistä yrittäjyyttä tukevia oppimisympäristöjä sekä etsiä ns. tekemätöntä työtä yhteistyössä työelämäverkoston kanssa. Tavoitteena on edistää erityistä ja vaativaa erityistä tukea tarvitsevat opiskelijoiden työllistymisvalmiuksia kehittämällä ammatillisen koulutuksen oppimisympäristöjä vastaamaan aitoja työelämälähtöisiä toimintaympäristöjä, joissa opiskelijat hankkivat osaamista. Tavoitteena on myös edistää erityistä tukea ja vaativaa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden motivaatiota ja minäpystyvyyttä sekä työnhaku- ja työelämätaitoja niin, että opiskelijoilla on nykyistä parempi halu ja valmiudet työllistyä, pysyä työssä ja sopeutua jatkuvaan työelämän muutoksen.

Invalidiliitto vastaa hankkeessa tutkimuksesta, jolla selvitetään kokemuksia toteutetuista oppimismenetelmistä ja työllistymisväyliä.

Tutkimuksen tavoitteena on selvittää

1. miten ammatillisesta oppilaitoksesta tutkinnon suorittaneet ovat työllistyneet opintojen jälkeen
  2. mikä on tutkinnon suorittaneiden pääasiallinen toiminta puolen vuoden kuluttua valmistumisesta
  3. minkä merkityksen tutkinnon suorittaneet antavat eri opinnoille, erityisesti tässä hankkeessa toteutettaville interventioille, työllistymisen onnistumiseksi avoimilta työmarkkinoilta.

Johtaminen

Invalidisäätiö (Ammattiopisto Live)

Kumppanit

• Ammattiopisto Kiipula
  • Ammattiopisto Luovi
  • Ammattiopisto Spesia
  • Invalidiliitto
  • Kouvolan seudun ammattiopisto

Rahoitus

Euroopan sosiaalirahaston Kestävää kasvua ja työtä 2014–2020 rakennerahasto-ohjelma

Toteutusaika

4/2019-2/2022

Lisätietoa hankkeesta: Live-palvelut projektipäällikkö Hanna Lankinen, etunimi.sukunimi@inlive.fi

Lisätietoa hankkeen tutkimuksesta: Invalidiliiton tutkimusjohtaja, dosentti Sinikka Hiekkala, etunimi.sukunimi@invalidiliitto.fi.

Violetilla pohjalla 12 keltaista tähteä ympyrässä
Limenvihreällä teksti Vipuvoimaa ja mustalla EU:lta 2014-2020