Vammaiset ihmiset konflikteissa ja kriiseissä

Osallistuin valtakunnalliselle maanpuolustuskurssille (231) syksyllä 2019. Kurssi tarjoaa kattavan kuvan kokonaisturvallisuudesta ja -maanpuolustuksesta. Kurssilla käsitellään tilannekuvia, kriisejä ja uhkia, jotka voisivat järkyttää yhteiskuntarauhaamme ja käydään läpi runsasta varautumistoimenpiteiden kirjoa.

Vammaisten lasten oikeuksia tuettava

Olen kirjoittanut yhdessä Pauli Rautiaisen kanssa artikkelin lapsiasiainvaltuutetun artikkelikokoelmaan. Artikkelissamme käsittelemme vammaisen lapsen oikeutta henkilökohtaiseen apuun.

Miten varmistetaan vammaisten lasten yhdenvertainen oppiminen?

Olen kirjoittanut yhdessä Sari Valjakan, Johanna Meriläisen ja Hannu Vesalan kanssa artikkelin lapsiasiainvaltuutetun artikkelikokoelmaan. Artikkelissamme käsittelemme sitä, toteutuuko vammaisten lasten oikeus yhdenvertaiseen oppimiseen.

Eduskuntakeskustelun harmoniasta siirryttiin koronatodellisuuteen

Vammaisten ihmisten oikeuksien toteutuminen nousi yhteiskunnan arvokkaimmalle keskusteluareenalle, kun eduskunta kävi täysistunnossaan 20.2.2020 ajankohtaiskeskustelun aiheesta. Vain kuukautta myöhemmin Suomi oli siirtynyt koronaviruspandemian vuoksi poikkeusoloihin.

Onko sukupuolella väliä?

Vammaisten ihmisten seksuaalisuudesta ja siihen liittyvistä intiimioikeuksista on vaiettu pitkään. Vammaisten ihmisten seksuaalisuutta vähätellään ja se jätetään usein huomiotta.

Vammaisen ihmisen oikeus sujuvaan arkeen

Invalidiliitto haluaa nostaa yhdeksi vaaliteemaksi kevään eduskuntavaaleissa vammaisten ihmisten oikeuden sujuvaan arkeen. Tämä itsestään selvältä tuntuva asia on nostettu vaaliteemaksi siksi että monien vammaisten henkilöiden arki ei tällä hetkellä ole sujuvaa.

Uusi vammaislaki - valmennus ja tuki sekä henkilökohtainen apu peilikuvat toisilleen

Lakiesitys uudeksi vammaispalvelulaiksi on annettu eduskunnalle. Ehdotetun lain keskeinen lähtökohta on, että vammaisen henkilön itsemääräämisoikeus ja osallisuus toteutuvat olennaisena osana ihmisarvoista elämää.

Hallituksen budjettiesitys vammaispalveluihin perusteltu

Pääministeri Juha Sipilän budjettiriihi lisäsi yllättäen lisämäärärahan vammaispalvelujen järjestämiseen liittyvän ohjauksen tehostamiseen. Sen mukaan kuntien ja kuntayhtymien hankintaosaamista vahvistetaan.

Suomi on yksi parhaista maista

Otsikon mukaisilla sanoilla aloitti Juho Saari esityksensä sosiaali- ja terveyspolitiikan päivillä. Hyvinvointivaltion kannattajien määrä on Suomessa valtavan korkea ja järjestelmällämme on laaja kannatus kansalaisten keskuudessa. Samaan aikaan mielipidemittaukset osoittavat, että suomalaiset eivät ole samassa veneessä ja eriarvoisuus on lisääntynyt.

Mitkä ihmeen vammaispalvelujen neuvottelupäivät?

Mikä on vammaispalvelujen neuvottelupäivien tehtävä? Ketkä siellä neuvottelevat? Iso joukko pääasiassa kuntien vammaispalvelujen ammattilaisia ja muita vammaisalan toimijoita istui ja kuunteli kaksi päivää tiivistä tietotykitystä. Mutta mitä päivistä jäikään mieleen päälle pyörimään?

Vammaispalvelut ja Sote, rakenteiden muutoksissa

Vammaislainsäädäntöä ollaan uudistamassa ja samanaikaisesti sen toimeenpanevan viranomaisrakenne, eli Sote -uudistus ja maakuntarakenne on uudistumassa. Olemme historiallisen suuren uudistuksen tilassa.