Hero image
Mustapukuinen mies, Henry Manni pyörätuolissa ja hänen vieressään valkopaitainen mies Sopivaa työtä kaikille -kiertueen lavalla.
Kirjoittanut Anne Mäki 07.04.2020
Palataanpa aikaan ennen korona -epidemiaa Suomessa. Ehdimme toteuttaa Sopivaa työtä kaikille -kiertueen tilaisuudet ennen tätä eristäytymisen aikaa. Kiertueen aikana toteutui lukuisia mieltä lämmittäviä kohtaamisia ja keskusteluja esittelypöytien äärellä.

”Me kyllästyimme puheisiin”

”Puhetta vammaisten ja osatyökykyisten ihmisten työllisyydestä on riittänyt viime vuosina.  Mutta mitä konkreettisesti on tapahtunut? Tätä lähdimme Invalidiliitossa taklaamaan, ja siitä alkoi kehittymään Sopivaa työtä kaikille -konsepti.” Suunnilleen näillä sanoilla avasi pääjohtajamme Petri Pohjonen tilaisuutemme eri kaupungeissa. Kävimme viemässä viestiä sopivan työn ajatuksesta Ouluun, Turkuun, Rovaniemelle, Tampereelle, Joensuuhun ja Helsinkiin. Kaikki tapahtumat toteutettiin samalla ohjelmarungolla kutsuen mukaan paikallisia tahoja.

Ilahduttavasti saimmekin ihmisiä liikkeelle. Jokaisella paikkakunnalla täyttyivät osallistujatavoitteet.  Kokonaisuudessaan kiertueemme kiinnosti noin 800 ihmistä. Ohjelma ja tilaisuuden konsepti saivat kiitosta: ”Tällaisia lisää tänne meille”. Positiiviset ja energiset tapahtumamme saivat osallistujat hyvälle mielelle ja vammaisten työllistyminen sai positiivista hehkua ympärilleen. Voit tutustua tilaisuuksien tunnelmaan kuvagalleriassa

Kohtaamisia

Tapahtumista saatujen palautteiden perusteella osallistujat kokivat tapahtumien toteutuneen pääasiassa joko erinomaisesti tai hyvin. Jopa 70% palautetta antaneista sai tapahtumassa itselleen uutta tietoa. Osallistujat olivat pääosin työnhakijoita, mutta melkein yhtä suuri osa osallistujista oli paikalla asiantuntijana tai ammattilaisena. Työnantajia saimme mukaan myöskin, mutta vähemmässä määrin.

Erinomaiset tilaisuuksiemme juontajat Johannes ”Hatsolo” Hattunen (Oulu, Rovaniemi, Joensuu) ja Sean Ricks (Turku, Tampere, Helsinki) saivat tilaisuuksiin välittömän ja rennon tunnelman. He myös vetivät tilaisuuksien ohjelman energisesti ja kohtaamisiin kannustavalla otteella.

Kohtaamisia tapahtumissa olikin runsaasti, esittelypöytien äärellä vaihdettiin tietoja ja käytiin läpi monia tarinoita. Yhteistyökumppanimme kävivät vilkasta keskustelua työnhakijoiden kanssa valmennuksista sekä erilaisista mahdollisuuksista keikkatyön maailmassa.

Asiaa uudella otteella

Tapahtumat oli toteutettu yhteistyössä TE-palvelujen kanssa ja jokaisessa tapahtumassa oli mukana TE-toimiston edustaja kertomassa palveluista, jotka hyödyttävät vammaisia ja osatyökykyisisä henkilöitä työnhaussa. Näitä palveluja ovat erityisesti työolosuhteiden järjestelytuki, palkkatuki ja työkokeilu.

Työtehtävien räätälöinnin keinot sekä työtilojen esteettömyys olivat myös tilaisuuksien agendalla. Vammaisen työnhakijan kohdalla tulee tarkistaa, että työpiste, työvälineet ja muut tilat ovat esteettömät ja mahdollistavat sujuvan työn teon. Lisäksi työtehtävien räätälöintiin on kehitetty erilaisia menetelmiä, joita on mahdollista hyödyntää eikä ”pyörää tarvitse keksiä uudelleen”.

Sukelluksen kautta takaisin positiiviseen pöhinään

Sopivaa työtä kaikille -kiertueemme nostatti suuresti toiveita positiivisen kierteen kehittymisestä vammaisten ja osatyökykyisten työnhakijoiden työllistymisen ympärille. Saimme mukaan paikoittain runsaastikin työnantajia ja työnhausta kiinnostuneita vammaisia ja osatyökykyisiä henkilöitä. Tilaisuudet olivat äärimmäisen energisiä ja voimauttavia.

Valitettavasti globaali covid-19 iski myös meidän pohjoiseen kolkkaamme ja aiheuttaa yrityksille ja työnantajille suuria taloudellisia vaikeuksia, joiden kestosta emme tiedä. Älkäämme kuitenkaan vaipuko epätoivoon. Palveluntuottajamme on viestittänyt, että työllistymisiä tapahtuu edelleen. Yhdenvertaisuuden edistäminen työpaikoilla ja yhteiskunnallisen vastuun ajatus on saanut  jalansijaa yrityksissä. Elämme nyt poikkeuksellista aikaa, joka hidastaa positiivista kehitystä, mutta kaiken tämän jälkeen ponnistamme uuteen nousuun.

Sopivaa työtä kaikille jatkuu koronasta huolimatta. Kiertue sai jatkoa etäkiertueena Messiliven lähetyksissä 15.4. Messiliven tallenteet ovat vielä katsottavissa.

Tietoa työnantajille Sopivaa työtä kaikille -kokonaisuudesta

Lue lisää TE-palvelujen verkkosivuilta työolosuhteiden järjestelytuesta, palkkatuesta ja työkokeilusta.

Lisävinkkejä työtehtävien muutosten keinoihin löytyy esim. Tie työelämään -sivustolta

Esteetön rekrytointi -sivustolta löytyy tietoa mm. RATKO -mallin keinoista räätälöidä työtehtäviä

Sopivan työn mahdollisuudet taattava myös koronakriisin jälkeen

Uutinen 6.4.2020
Pääministeri Marinin hallitus kokoontuu tiistaina 7. huhtikuuta kehysriiheen pohtimaan, kuinka yhteiskunta pääsee jaloilleen koronakriisin jälkeen. Invalidiliitto muistuttaa hallitusta vammaisten ihmisten huomioimisen tärkeydestä. Erityisesti poikkeusoloissa yhteiskunnan tulee huomioida haavoittuvimmat kansalaisensa ja varmistaa heidän hyvinvointinsa.