Kokemustieto vaikuttaa!

Kirjoittanut Auli Tynkkynen Ti, 04.09.2018
Sosiaali- ja terveydenhuollon kentällä ei voi enää välttyä kokemus-alkuisilta sanoilta. Hyvä niin! Kokemustietoa on hyödynnetty eri alojen opetuksessa tai ammattilaisten täydennyskoulutuksessa jo pitkään.

Yhä useammin kokemus-alkuiset toimijat osallistuvat myös sosiaali- ja terveysalalla palvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen. He voivat olla mukana esimerkiksi työryhmissä, jossa kehitetään hoitopolkuja tai arvioidaan palveluja.

Myös Invalidiliitolla on kolmisenkymmentä koulutettua kokemuskouluttajaa eri puolella Suomea. Nyt heidät löytää Invalidiliiton nettisivuilta maakunnittain kuvan ja lyhyen esittelyn kera.

Kokemustoiminta tuo tieteellisen tiedon rinnalle kokemuksellista tietoa, joka avaa näkökulmia sairastuneen, vammautuneen tai heidän läheisensä arkeen. Kokemustieto syventää ammattilaisten ja opiskelijoiden osaamista ja auttaa näin tunnistamaan asiakkaiden tarpeita entistä paremmin.

Kokemustieto voi myös muuttaa asenteita vammaisuutta kohtaan ja siten edistää yhdenvertaisuutta. Itse olen ollut kouluttamassa kokemuskouluttajia sekä vastaanottamassa heidän näyttöluentojaan, jotka poikkeuksetta ovat olleet vaikuttavia. Kokemuskouluttajien kokemukset ja kertomukset herättävät tunteita ja siksi juuri ne voivat jättää pysyvän jäljen kuulijoiden mieleen ja parhaimmissa tapauksissa muuttaa myös tapoja toimia. Mitä mahtaa seurata, kun jatkossa kokemustieto otetaan järjestelmällisemmin mukaan palvelujen kehittämiseen? Siihen suuntaan olemme menossa, sillä kokemusasiantuntijuuden hyödyntäminen tultaneen myös kirjaamaan sosiaalihuoltolain 7 a § ja terveydenhuoltolain 25 b § pykäliin.

Invalidiliitto kuuluu Kokemustoimintaverkostoon, jonka 36:sta järjestöstä löytyy yhteensä yli 600 kokemustoimijaa.

Järjestökoulutus

Koulutustemme tavoitteena on edistää toimintakyvyltään erilaisten ja fyysisesti vammaisten ihmisten oikeuksien toteutumista arjessa. Tarjoamme kursseja, seminaareja, verkkokursseja, webinaareja sekä tilauskoulutusta eri kohderyhmille. Lisäämme tietoisuutta vammaisuudesta sekä ylläpidämme ja uudistamme järjestön toimintavalmiuksia.