Kokemuskoulutus | kokemusasiantuntijuus

Kokemuskoulutus- tai kokemusasiantuntijatoiminnassa hyödynnetään kokemustietoa eri alojen opetuksessa tai ammattilaisten täydennyskoulutuksessa. Yhä useammin kokemuskouluttajat ja -asiantuntijat osallistuvat myös sosiaali- ja terveysalalla palveluiden suunnitteluun ja kehittämiseen. He voivat olla mukana esimerkiksi työryhmissä, jossa kehitetään hoitopolkuja tai arvioidaan palveluja.

Toiminnan tavoitteena on syventää ammattilaisten osaamista ja/tai vaikuttaa palveluihin tuomalla tieteellisen tiedon rinnalle  kokemuksellista tietoa, joka avaa näkökulmia sairastuneen, vammautuneen tai heidän läheisensä arkeen. Kokemustieto syventää osaamista ja auttaa tunnistamaan asiakkaiden tarpeita entistä paremmin. Kokemusasiantuntijuuden hyödyntäminen tullaan kirjaamaan myös sosiaalihuoltolain 7 a § ja terveydenhuoltolain 25 b § pykäliin.

Invalidiliiton kokemusasiantuntijat/kokemuskouluttajat

Invalidiliitossa kokemusasiantuntijat/kokemuskouluttajat ovat tehtäväänsä koulutettuja vammaisia ihmisiä tai heidän läheisiään, jotka välittävät omaa kokemustietoaan.

Invalidiliitto on kouluttanut yksin ja yhdessä Kokemustoimintaverkoston kanssa kolmisenkymmentä kokemuskouluttajaa eri puolelle Suomea. Kokemustoimintaverkostoon kuuluu 36 järjestöä, yli 600 kokemustoimijaa ja 70 oppilaitosta.

Kokemuskouluttajat kertovat oman tarinansa ja heitä voi pyytää puhumaan myös erilaisista teemoista, kuten: vammaisen ihmisen tasa-arvoinen kohtaaminen, kuntoutuminen ja arjessa selviytyminen, apuvälineet,  parisuhde ja perhe-elämä, esteettömyyden merkitys, harrastukset, liikunta ja urheilu,  opiskelu ja koulunkäynti, koulukiusaaminen, työelämä, henkilökohtainen apu, seksuaalisuus, vertaistuki, näkymätön vammaisuus,  omaisten näkökulma, avustajakoiran käyttö...

Tarvitsetko kokemuskouluttajaa?

Onko sinun työ- tai muussa yhteisössäsi käyttöä kokemuskouluttajalle tai oletko itse kiinnostunut kokemuskouluttajana toimimisesta? Tarvitsetko kokemustietoa palveluiden kehittämiseen?

Ota yhteyttä koulutussuunnittelija Auli Tynkkyseen, auli.tynkkynen@invalidiliitto.fi
p. 040 7788 690.

Tästä voit myös itse etsiä kokemuskouluttajaa:

KOKEMUSKOULUTTAJAT MAAKUNNITTAIN

KESKI-SUOMI