Taloudellinen tuki ja varainhankinnan keinoja

Invalidiliitto tukee yhdistyksiä taloudellisesti eri keinoin.

STEAn jäsenjärjestöavustus eli ns. toimintatonni

STEA:n jäsenjärjestöavustus vuodelle 2019 on nyt haussa. Haku päättyy 22.3.2019. Jaossa on yhteensä 35 000 € elinvoimaisen yhdistystoiminnan vahvistamiseen eli yhdistysten perustoiminnan kehittämiseen. Lisätietoa hankehausta.

Katso webinaari jäsenjärjestöavustuksen hakemisesta tästä.
Webinaarissa puhutaan 2018 avustuksista, mutta neuvot pätevät myös 2019 avustuksiin.
Ohjeet webinaarin katsomiseen tästä.

Tukea yhdistysten yhteistoimintaan

Aluetoiminnassa tuetaan lähiyhdistysten yhteistä toimintaa eli niin sanottua rypästoimintaa. Lisää tietoa saa oman alueen järjestöasiantuntijalta.

Tukea liikuntatoimintaan

Liikuntatoimintaan ja sen kehittämiseen sekä tapahtumiin on saatavissa monenlaista tukea mm. Suomen vammaisurheilu ja liikunta ry:ltä (VAU). VAU:n sivuilta löytyy myös kattava listaus erilaisista urheilun ja liikunnan tuista http://www.vammaisurheilu.fi/palvelut/jasenpalvelut/apurahat-ja-tuet

Liikuntatoimintaan jakaa tukea kaksi kertaa vuodessa myös Vammaisliikunnan Tuki ry. Hakuaika on kaksi kertaa vuodessa, maaliskuun ja syyskuun loppuun mennessä.

Muita varainhankinnan keinoja

Pieni ele -keräys

Invalidiliitto osallistuu valtakunnalliseen Pieni ele -keräykseen valtakunnallisten vaalien yhteydessä. Yhdistykset voivat ilmoittautua mukaan keräykseen ja ansaita näin varoja itselleen.

Keräyskutsu Pieni ele -keräyksestä saapuu yhdistyksiin hyvissä ajoin ennen vaaleja Invalidiliitosta. Lisätietoja antaa järjestötyön suunnittelija Aapo Rantanen ja Pieni Ele -keräystoimisto: www.pieniele.fi

Pinssikeräys

Yhdistykset voivat hankkia varoja itselleen ja liitolle myymällä pinssejä. Myytäväksi voi valita kolmesti vuodessa vaihtuvan ajankohtaisen pinssilajitelman tai Mert Otsamon Invalidiliitolle suunnitteleman Piikki-pinssin. Yhdistyksen palkkio on 45 % kerätystä kokonaissummasta. Pinssejä voi tilata myytäväksi liiton varainhankinnasta sähköpostilla varainhankinta@invalidiliitto.fi tai puhelimitse 044 765 0510.

Sattuma Sampo®

Sattuma Sampo® on lieksalaisen Antero Leinosen Invalidiliitolle kehittämä onnenpyörä-tyyppinen peli, jota yhdistykset voivat käyttää varainhankinnassaan. Samalla peli voi toimia vetonaulana esimerkiksi markkinoilla tai muissa yleisötapahtumissa.

Pelissä pyöräytetään kiekkoa, ja siinä on kuusi voittosektoria. Jokainen pyöräytys voittaa. Pyörityksen hinta on 2 euroa ja sillä voittaa aina jonkun palkinnon. Pelin käyttäminen ei tarvitse arpajais- tai keräyslupaa.

Yhdistykset voivat lainata Sattuma sampo peliä järjestöasiantuntijoilta. Palkinnot tulee yhdistyksen tilata erikseen suoraan Antero Leinoselta. Jokaisesta pyöräytyksestä jää yhdistykselle n. 1 euro.

Vinkkejä varainhankintaan webinaari tästä
Ohjeet webinaarin katsomiseen tästä.