Mentorointikeskustelu. kuvituskuva.
Tilaisuudessa kuntavaaliehdokkuutta pohtivat tai ehdokkuudestaan jo päättäneet vammaiset ihmiset voivat keskustella kuntapolitiikassa pitempään mukana olleiden invalidiliittolaisten kanssa ja kysellä kampanjointiin liittyviä neuvoja.

Aika: 13.1.2021 klo 15.30-17.00

Kohderyhmä: Kuntavaaliehdokkaana olevat Invalidiliiton jäsenyhdistysten jäsenet

Hinta: Maksuton

Vapaamuotoinen keskustelu järjestetään digitaalisesti etäyhteyden avulla. Keskustelua johdattelee Invalidiliiton yhteiskuntasuhdejohtaja Laura Andersson.

Linkki tapahtumaan

Kuntavaalit järjestetään 18.4.2021. Invalidiliitto kannustaa jäseniään ehdolle vaaleihin. Ehdokkuus voi kuitenkin tuntua oudolta ja jännittävältäkin. Osaanko minä? Riitänkö? Mitä pitäisi huomioida? Esimerkiksi vammaisten ihmisten yhdenvertaiset osallisuusmahdollisuudet saattavat mietityttää monia ehdokkuutta pohtivia vammaisia ihmisiä – miten voin varmistaa, että kunnassani tunnetaan YK:n vammaissopimus ja sen velvoitteet? Onko jotain erityistä, mitä liikkumisesteisen kannattaa huomioida vaalikampanjassaan? Kannattaako kaveerata puoluerajojen yli? Apua pohdintoihin on saatavilla tässä kaikille avoimessa teams-keskustelutilaisuudessa.

Vaaleissa ehdokkaana oleminen on tärkeää niin demokratian edistämisen kuin osallisuuden lisäämisenkin kannalta. Tärkeintä ehdokkaaksi suostumisessa on löytää itsestään halua ja innostusta vaikuttaa. Asiantuntemus on keskiössä ja toivottavaa on, että ehdokkaalla on näkemystä yhteiskunnan tulevaisuuden kehityssuunnasta.

Keskusteluun on lupautunut mukaan useita kuntavaalimentoreita, eli Invalidiliiton jäsenyhdistyksissä toimivia ihmisiä, jotka ovat mukana kuntapolitiikassa eri puolilla Suomea. Osa vaikuttaa puolueissa, osa sitoutumattomina. Tule mukaan keskusteluun ja hyödynnä ainutlaatuinen tilaisuus saada neuvoja ja opastusta kokeneemmilta Invalidiliiton jäseniltä. Mentorit ovat apuna ehdokkuuteen ja kampanjointiin liittyvässä pohdinnassa muulloinkin kuin tämän tilaisuuden aikana. Katso tästä Invalidiliiton mentoreiden yhteystiedot ja ota rohkeasti yhteyttä!