Työ

Sopivaa työtä kaikille

Invalidiliitto tukee Sopivaa työtä kaikille -konseptin avulla fyysisesti vammaisten ja toimintaesteisten henkilöiden pääsyä työelämään. Konseptia eli uudenlaista ajattelutapaa kehitellään, koska haluamme löytää hyviä ja toimivia keinoja fyysisesti vammaisten ihmisten työllistymisen edistämiseksi.

Yrittäjänä on osallisena yhteiskunnassa

Osatyökykyisten työllisyydestä on puhuttu paljon tällä hallituskaudella.

Lisäpotkua vammaisten ja osatyökykyisten henkilöiden työllistymiseen

Hallitus sopi budjettiriihessään toimista, joilla se tavoittelee työllisyyden kasvua parantamalla myös vaikeasti työllistyvien asemaa. Mediassakin on viime aikoina näkynyt kiitettävästi osatyökykyisten heikko työllistyminen.

Työkykyä ja osaamista löytyy, missä mättää?

Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta VANE teki syksyllä 2017 kyselyn vammaisille ihmisille vammaisten oikeuksien toteutumisesta Suomessa. Kyselyn perusteella oikeus työhön on asia, joka toteutuu vammaisten henkilöiden oikeuksista heikoiten.

Yhdenvertaisena työelämässä

Tulevaisuuden työelämä muuttuu nykyistä monipuolisemmaksi ja monimuotoisemmaksi. Säännöllinen ansiotyö ei välttämättä katoa tulevaisuudessakaan, mutta sen rinnalle saattaa tulla monenlaisia työnteon malleja. Perinteinen työsuhde ei ole ainoa tulonlähde, vaan tulevaisuudessa toimeentulo koostuu eri lähteistä.

Invalidiliiton konkreettiset keinot työllistymisen edistämiseksi

Julkilausuman allekirjoittaneet tahot ovat sitoutuneet esittämään konkreettisia toimenpiteitä, joita aikovat tehdä julkilausuman tavoitteiden toteuttamiseksi.

Työ, vammaiset ja eriarvoisuus

Eriarvoisuutta käsittelevän työryhmän loppuraportti julkaistiin maaliskuun lopussa. Työryhmää veti professori Juho Saari. Pääministeri Juha Sipilä asetti vuoden 2017 alussa työryhmän, jonka tehtävänä oli hakea uusia toimintatapoja ja keinoja pitkään jatkuneen yhteiskunnallisen eriytymisen pysäyttämiseksi. Saaren työryhmä esittää myös joitakin suoraan vammaisten henkilöiden eriarvoisuuden vähentämiseen liittyviä toimenpiteitä.

Tuoko aktiivimalli esiin oikeasti työkyvyttömät työttömät?

Aktiivimalli kuohuttaa ja sillä on niin puolustajia kuin vastustajiakin. Aktiivimalli on kuitenkin jo nyt voimassaolevaa lainsäädäntöä. Sen kanssa on elettävä, vaikka kansalaisaloite kerää huiman määrän allekirjoituksia ja palkansaajajärjestöt pohtivat mielenilmauksia.

Työolosuhteiden järjestelytuki on säilytettävä

Invalidiliitto on yhdessä muiden Vammaisfoorumin jäsenjärjestöjen kanssa jättänyt kasvupalvelujen ja aluekehittämisjärjestelmän uudistamisen ohjausryhmälle sekä lakipaketin valmistelijoille kannanoton työolosuhteiden järjestelytuen säilyttämisen puolesta.

Työelämässä pysyminen

Työkyky ilmenee aina suhteessa työtehtävään. Vaikka toimintakyvyssäsi tapahtuu muutoksia, se ei välttämättä johda työkyvyn muutoksiin.

Koulutus- ja työllisyyspolitiikka

Työllisyysasiantuntijoidemme työhön kuuluu vammaisten ammatillisen kuntoutuksen, koulutuksen ja työllistymisen valtakunnallinen vaikuttamistyö. Vammaisten työllisyysaste on alhaisempi kuin muulla väestöllä.