YK:n vammaissopimus yhdenvertaisuuden varmistajana

YK:n vammaissopimus on ollut voimassa jo muutaman vuoden. Sopimus on voimassa olevaa lainsäädäntöä, mutta se ei ole vielä tuttu vammaisille ihmisille eikä myöskään viranomaisille. Kurssilla tutustut sopimuksen sisältöön ja esimerkkeihin siitä, miten sopimusta on hyödynnetty vammaisten ihmisten oikeuksien edistämisessä.

Aika:                                   18.11.-15.12.2019
Kohderyhmä:                   Kaikki asiasta kiinnostuneet
Hinta:                                pilottikurssi on maksuton
Ilmoittautuminen:            8.11. mennessä www.invalidiliitto.fi/jarjestokoulutus

Järjestökoulutus

Koulutustemme tavoitteena on edistää fyysisesti vammaisten ja toimintaesteisten ihmisten oikeuksien toteutumista arjessa. Tarjoamme kursseja, seminaareja, verkkokursseja, webinaareja sekä tilauskoulutusta eri kohderyhmille. Lisäämme tietoisuutta vammaisuudesta sekä ylläpidämme ja uudistamme järjestön toimintavalmiuksia.

Miten yhdenvertaisuus toteutuu?

Vuonna 2009 toteutetun vammaispalvelulain osauudistuksen yhteydessä henkilökohtaisesta avusta säädettiin subjektiivinen oikeus vaikeavammaisille ihmisille. Henkilökohtaisen avun katsottiin turvaavan perustuslain 19 §:n 1 momentin mukaista välttämätöntä huolenpitoa. Vammaisten ihmisten itsemääräämisoikeuden ja oikeuksien turvaamisen kannalta uudistus oli merkittävin vuosikymmeniin.

Webinaarit

Tältä sivulta löydät linkit Invalidiliiton webinaarien tallenteisiin sekä tulevat webinaarit.