Kehitä yhdistystä

Toimintaympäristömme muuttuu kiihtyvällä vauhdilla. Ajassaan elävän ja jäseniään palvelevan yhdistyksen on myös muututtava. Yhdistyksen on säännöllisesti ja suunnitelmallisesti pysähtyä arvioimaan toimintaansa. Myös ulkopuoliset rahoittajat voivat velvoittaa toiminnan arviointiin.

Arviointia tarvitaan muun muassa toiminnan kehittämiseen, laajentamiseen tai siitä luopumiseen, tulosten, vaikutusten tai vaikuttavuuden osoittamiseen ja tehtyjen valintojen perusteluun.

Arviointi auttaa myös suuntaamaan vähäisiä voimavaroja oikein ja osoittamaan oman toiminnan merkityksen ja hyödyn muiden näkökulmasta. Yhdistyksessä toiminnan arviointia voi luontevasti tehdä esimerkiksi vuosikertomuksen työstämisen yhteydessä.

Soste on kerännyt hyviä arviontityökaluja omille sivuilleen

Tuemme yhdistyksiä toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä järjestämällä valtakunnallisia koulutuksia, jotka löytyvät koulutuskalenterista, tilauskoulutuksia sekä yhdistystoiminnan kehittämispäiviä yhdistyksissä. YKE-päivän aikana yhdistyksen aktiiveilla on mahdollisuus pysähtyä yhdessä pohtimaan ja arvioimaan yhdistystoimintaa avoimesti keskustellen järjestötyön suunnittelijan johdolla.

Arviointi tehdään voimaannuttavan arvioinnin menetelmällä, joka on koettu antoisaksi. Päivän lopuksi tehdään yhdessä yhdistyksen kehittämissuunnitelma, jonka toteutumista myös seurataan.

YKE-päivästä saa lisätietoja omalta järjestötyön suunnittelijalta ja koulutussuunnittelija Auli Tynkkyseltä auli.tynkkynen@invalidiliitto.fi, p. 040 7788 690         "Muutos, joka tehdään meille, koetaan uhkaksi. Muutos, jota olemme itse tekemässä, koetaan mahdollisuudeksi."
Marika Tammeaid 2013