Vammaiset naiset mielenosoituksessa. Kuvituskuva.
Naistyön tavoitteena on herättää keskustelua vammaisten naisten asemasta ja innostaa vammaisia naisia toimimaan yhteisten asioiden edistämiseksi.

Invalidiliiton naistyö ja valtakunnallinen vammaisjärjestöjen naisverkosto

Invalidiliitolla on naistyötä monella eri tasolla. Valtakunnallisessa vammaisjärjestöjen naisverkostossa on Invalidiliiton edustaja, ja Invalidiliiton naistyön yhteyshenkilö pyrkii tuomaan naisnäkökulmaa Invalidiliiton vaikuttamistoimintaan ja työryhmiin. Tavoitteena on herättää keskustelua vammaisten naisten asemasta ja innostaa vammaisia naisia toimimaan yhteisten asioiden edistämiseksi. Naistyön yhteyshenkilönä toimii Sanna Leppäjoki-Tiistola, p. 044 765 0579.

Invalidiliiton naistyön tasot

Valtakunnallisten vammaisjärjestöjen naisverkosto

Valtakunnallisten vammaisjärjestöjen naisverkosto on vapaamuotoinen verkosto, jossa on edustajat 18 valtakunnallisesta vammaisjärjestöstä sekä valtavirran naisjärjestöistä. Naisverkoston edustajia on mukana Amnestyn Joku Raja-valiokunnassa, Naisjärjestöjen keskusliitossa sekä STM:n naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan torjunnan toimikunnassa NAPEssa ja NAPEn alaisen järjestötyöryhmän JÄTYn jäsenenä. Naisverkosto tekee yhteistyötä myös THL:n kanssa.

Vammaisjärjestöjen naisverkosto tiedottaa omilla Facebook- ja Instagram-tileillään: Facebook-sivulle pääset klikkaamalla tästä.

Naistyö Invalidiliiton aluetoiminnassa ja jäsenyhdistyksissä

Naisnäkökulma on syytä huomioida myös alueellisessa ja maakunnallisessa vaikuttamistyössä. Invalidiliiton järjestöasiantuntijat tukevat jäsenyhdistysten alueellista naistyötä ja –toimintaa.

Jäsenyhdistykset voivat vaikuttaa naisasioihin ja järjestää naistoimintaa myös paikallisesti. Lisätietoja jäsenyhdistysten toiminnasta saat ottamalla yhteyttä suoraan yhdistykseen.

Linkit aluetoiminnan sivuille ja jäsenyhdistysten yhteystietoihin löydät oikeasta sivupalkista.

Vammaisjärjestöjen naisverkoston materiaaleja

Kansainvälisiä naisten asioita

• Julkilausuma vammaisten naisten ja tyttöjen oikeuksien tunnustamisesta 18.11.2007 Madrid (  word)

Kirjallisuutta, opinnäytetöitä ja linkkejä