Avustajakoirat

Avustajakoira on fyysisesti vammaisten ja toimintarajoitteisten käyttäjien yksilöllisiä tarpeita vastaavaksi koulutettu apuväline, joka avustaa käyttäjäänsä päivittäisissä toimissa. Koira voi olla se ratkaiseva tekijä, joka mahdollistaa vammaisen ihmisen itsenäisen elämän, liikkumisen ja pärjäämisen.

Avustajakoira on fyysisesti vammaisen tai toimintarajoitteisen käyttäjänsä päivittäinen apu, yksilöllisiä tarpeita vastaavaksi koulutettu apuväline. Se edistää ja ylläpitää fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista toimintakykyä. Koira tukee käyttäjän itsenäistä ja yhdenvertaista osallistumista arjen toimintoihin, työhön, opiskeluun ja harrastuksiin.

Avustajakoira auttaa monissa arjen toimissa

• Nostaa pudonneita esineitä.
  • Noutaa nimettyjä tavaroita, esimerkiksi puhelimen tai avaimet.
  • Avaa ja sulkee ovia ja laatikoita.
  • Painaa katkaisijoita kuten valokytkimiä ja hissin painikkeita.
  • Laittaa esineitä kaappiin, koriin ja laatikkoon.
  • Avustaa pukeutumisessa ja riisuutumisessa.
  • Avustaa kodin askareissa.
  • Avustaa esimerkiksi kaupassa tai muilla asiointimatkoilla.
  • Kantaa kodin tavaroita kuten pikku ostoksia ja roskapussia.

Koiralle voidaan myös opettaa muita taitoja käyttäjän tarpeen mukaan.

Avustajakoira liikkuu siellä missä käyttäjäkin

Avustajakoiran on tarkoitus auttaa ja tukea käyttäjäänsä kaikissa ympäristöissä, missä hänkin liikkuu. Koiralla on siis vapaa pääsy esim. ruokakauppoihin, ravintoloihin, sairaaloihin, virastoihin ja harrastustiloihin. Avustajakoirastatuksen saaneet koirat myös matkustavat käyttäjänsä mukana lentokoneen matkustamossa ja tulevat tarvittaessa mukaan pitkillekin ulkomaanmatkoille.

Avustajakoira tukee käyttäjäänsä kokonaisvaltaisesti

• Lisää käyttäjänsä itsenäisyyttä ja omatoimisuutta.
  • Koira tukee psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia.
  • Se kannustaa ulkoilemaan ja harrastamaan.
  • Edistää terveyttä ja hyvinvointia.
  • Koira tuo myös turvallisuuden tunnetta ja lisää sosiaalisia kontakteja.

Virallisen avustajakoiran tunnistaa liivistä tai valjaista

Avustajakoira käyttää aina työssään liiviä, valjaita tai reppua, jossa on avustajakoiratunnus. Kun koira on työasussaan, sitä eivät saa ulkopuoliset henkilöt tai eläimet lähestyä. On tärkeää, että avustajakoiralla on täysi työrauha ja että sen käyttäjä saa avustajansa jakamattoman huomion. Tällöin vältytään vaaratilanteilta ja väärinkäsityksiltä.

Avustajakoiraksi karsinnan kautta

Avustajakoiranpentuja aletaan kouluttaa tuleviin tehtäviinsä luovutusikäisinä eli 7–8 viikon iässä. Kun valmis avustajakoira luovutetaan käyttäjälleen noin 2-vuotiaana, se osaa kaikille avustajakoirille opetettavat perustaidot. Koirille voidaan opettaa lisäksi käyttäjää silmällä pitäen erilaisia taitoja, kuten ihmisen auttamista ylös sängystä tai vaikkapa happilaitteen kantamista. Invalidiliitto hankkii ja testaa avustajakoirat ja myöntää avustajakoirastatuksen luonne-, terveys- sekä taitotestit läpäisseille koirille. Avustajakoiraksi koulutettavan koiran tulee olla

• rekisteröity ja tunnistusmerkitty
  • perusterve
  • avoin ja sosiaalinen ihmisiä ja eläimiä kohtaan
  • tasapainoinen ja keskittymiskykyinen
  • ääni- ja alustavarma
  • työhaluinen sekä helposti motivoitava

Koiria valmistuu vuosittain 4–7 kpl ja hakijoita on yli nelinkertainen määrä. Nykyisellä koiramäärällä tavanomainen jonotusaika on 2–6 vuotta.

Auditoitua avustajakoiratoimintaa

Invalidiliiton avustajakoiratoiminta on auditoitu kansainvälisen avustajakoirajärjestön Euroopan kattojärjestön Assistance Dogs Europe’n toimesta. Lisäksi koirien taitoja, niiden vastaavuutta käyttäjän tarpeisiin sekä koirien hyvinvointia seurataan säännöllisesti toteutettavien terveystarkastusten ja osaamisarvioiden avulla.

Avustajakoiratoiminta rahoitetaan RAY:n ja lahjoittajien tuella.

Assistance dogs international -yhdistyksen logo

Kennelliitto