Esteeton.fi

Esteeton.fi -sivut ovat uudistuneet. Invalidiliiton Esteettömyyskeskus ESKEn verkkosivut ovat nyt osa Invalidiliiton verkkosivuja.

Esteettömyyskeskus ESKEn verkkosivuja selataan sivun ylälaidan alasvetovalikosta Esteettömyys. ESKEn verkkosivut on jaettu kuuteen eri kokonaisuuteen: Esteettömyyskeskus ESKE, Julkinen rakennus, Asunto, Ulkoalue, Saavutettavuus ja Joukkoliikenne.

Esteettömyys kuuluu kaikille

Esteettömyydessä ja saavutettavuudessa on kyse ihmisten moninaisuuden huomioimisesta. Tämä koskee niin rakennettua ympäristöä kuin esimerkiksi palveluja, viestintää ja asenteita.

Esteettömyys ja saavutettavuus yhdessä takaavat jokaiselle yhdenvertaiset mahdollisuudet osallistua ja vaikuttaa yhteiskunnassa. Esteettömät ja saavutettavat ratkaisut sopivat kaikille ihmisille.

Termillä esteettömyys viitataan fyysiseen ympäristöön, kuten rakennuksiin, ulkoalueisiin ja liikennevälineisiin. Termillä saavutettavuus tarkoitetaan verkko- ja muiden palvelujen sekä viestinnän soveltuvuutta kaikille. Toisinaan käytetään ainoastaan termiä esteettömyys, mutta sillä tarkoitetaan laajasti esteettömyyttä ja saavutettavuutta.

Invalidiliiton Esteettömyyskeskus ESKEssä tarjoamme

ESKEssä vaikutamme esteettömyyden ja saavutettavuuden edistämiseen yhteiskunnassa. Vastaamme mielellämme esteettömyyteen ja saavutettavuuteen liittyviin kysymyksiin.

ESKEn ajankohtaisia asioita voit seurata:

Esteettömyystreffit
Invalidiliiton Esteettömyyskeskus ESKEn Esteettömyystreffien aiheena on esteettömyystieto. Aihe on ajankohtainen, sillä uuden esteettömyysasetuksen myötä myös ohjeet ja oppaat uudistuvat. Tilaisuudessa alustaa Rakennustiedon uusi yliasiamies, professori Markku Hedman. Hänen näkökulmanaan on Rakennustiedon työ esteettömyyden edistämisessä.
Esteettömyystreffit keskiviikko 30.5.2018 klo 8.30-9.45.
Tässä linkki esteettömyystreffien tallenteeseen:

Rakennetun ympäristön esteettömyyskartoittajan peruskurssi (ESKEH) järjestetään syksyllä 2018. Lisätietoa esteettömyyskartoittajakurssista ja hakuohjeet.