YK:n vammaissopimus

Vammaisten henkilöiden oikeus liikkumiseen on varmistettava

Liikkuminen on ihmisen luonnollinen perusoikeus ja oikeastaan osallistumisen edellytys. Liikkumisvapauden täysimääräinen käyttäminen edistää vammaisen ihmisen itsenäistä elämää ja itsemääräämisoikeutta, jotta vammainen henkilö voi elää omannäköistä eloisaa elämää.

Uusi vammaislaki - valmennus ja tuki sekä henkilökohtainen apu peilikuvat toisilleen

Lakiesitys uudeksi vammaispalvelulaiksi on annettu eduskunnalle. Ehdotetun lain keskeinen lähtökohta on, että vammaisen henkilön itsemääräämisoikeus ja osallisuus toteutuvat olennaisena osana ihmisarvoista elämää.

Mukavasti mukana pohjoismaisessa vaikuttamistyössä

Pohjoismainen liikuntavammajärjestö Nordiska Handikappförbundet (NHF) piti lokakuun alussa hallituksen kokouksensa Helsingissä. Invalidiliitto on jäsenjärjestö ja toimi tällä kertaa kokousisäntänä.

Hallituksen budjettiesitys vammaispalveluihin perusteltu

Pääministeri Juha Sipilän budjettiriihi lisäsi yllättäen lisämäärärahan vammaispalvelujen järjestämiseen liittyvän ohjauksen tehostamiseen. Sen mukaan kuntien ja kuntayhtymien hankintaosaamista vahvistetaan.

Koko maailma oli kylässä

YK:n vammaissopimuksen artikla 40 edellyttää, että sopimuspuolet kokoontuvat säännöllisesti yleissopimuksen toimeenpanoon liittyvissä asioissa. Osapuolikokous järjestettiin 11. kerran New Yorkissa YK:n päämajassa 12.–14. kesäkuuta.

Katse esteettömään tulevaisuuteen

Tulevaisuusajattelu on taitolaji ja strateginen kyky, totesi professori Sirkka Heinonen Invalidiliiton esteettömyyskeskus ESKEn seminaarissa 14.3.2018. Sain kunnian toimia seminaarin puheenjohtajana ja saada aitiopaikalta erinomaisen katsauksen esteettömyyden ja saavutettavuuden ajankohtaisiin aiheisiin.

Hankintalaki – uhka vai mahdollisuus?

Vammaisjärjestöt kokosivat voimansa ja tekivät yhteistyössä ensimmäistä kertaa kansalaisaloitteen. Sen tarkoitus on muuttaa voimassaolevaa hankintalakia siten, että hankintalain kilpailutusmenettelyä ei sovelleta vammaisten henkilöiden välttämättömän huolenpitoa koskevien vammaispalveluiden hankintaan.

Ihmisarvoista työtä ja toimeentuloa edistämässä

Terveisiä ja kuulumisia Etiopiasta ja liittomme etiopialaiselta kumppanijärjestöltä DDI:tä! Tämä on toinen blogikirjoitus, jossa kerron Etiopian matkastani marraskuussa.

Vammaisfoorumin uusi hallitus valittu!

Vammaisfoorumi ry, tuo vammaisjärjestöjen emojärjestö, katsoo ensi vuoteen uudella otteella ja uusin voimin.

Henrik Gustafsson

Työskentelen yhteiskuntasuhdeyksikössä lakimiehenä tarkoituksena vaikuttaa laaja-alaisesti vammaisten henkilöiden ihmis- ja perusoikeuksiin.

YK:n vammaissopimuksen rinnakkaisraportti vammaispolitiikan välineenä

Ulkoasiainministeriössä ja Vammaisfoorumissa valmistaudutaan YK:n vammaissopimuksen raportointiin. Kumpikin taho toimii Suomen mallin mukaan hyvässä yhteisymmärryksessä, mutta tarkastelee sopimuksen toteutumista omasta kulmastaan.

Terveisiä Etiopiasta ja Vammaiskumppanuuden seminaareista Addiksessa

Vammaiskumppanuus ry järjesti parisen viikkoa sitten kaksi seminaaria Addis Abebassa, joihin osallistuin Invalidiliiton edustajana. Mukana oli myös etiopialaisen kumppanijärjestömme edustajat.

Hyvää Lapsen oikeuksien päivää!

Tänään 20. marraskuuta vietetään Lapsen oikeuksien päivää. Vuoden 2017 teemana on yhdenvertaisuus. Invalidiliitto haluaa nostaa esille vammaisten lasten oikeudet.

Ihmisoikeudet kuuluvat kaikille

YK:n päivää vietetään tänään 24.10. Invalidiliitto haluaa nostaa esille YK:n vammaissopimuksen, joka tuli voimaan Suomessa kesäkuussa 2016.

Perustuslaki ja yhdenvertaisuus

Perustuslain yhdenvertaisuuslauseke lähtee siitä, että kaikkia ihmisiä pitää kohdella samalla tavoin eikä eri tavoin esimerkiksi vammasta johtuvasta syystä ilman asianmukaista perustetta.

Vammaisten oikeudet

Vammaisten henkilöiden oikeudet pohjautuvat perus- ja ihmisoikeuksiin.