puuhakirja 2023
Invalidiliiton puuhakirjat ovat ammattilaisten suosittelemia opetusvälineitä esi- ja alakouluikäisille. Innostavien tehtävien parissa pienet koululaiset päiväkodissa, koulussa ja kotona opettelevat ymmärtämään erilaisuutta. Eläköön yhdenvertaisuus!

Invalidiliiton puuhakirjan teossa on käytetty apuna Invalidiliiton laajaa asiantuntijaverkostoa, jonka kautta esimerkiksi erilaiset apuvälineet ja apuvälineiden käyttäjien arkiset haasteet tulevat lukijoille tutuiksi. Näin ehkäistään kiusaamista ja pyritään välttämään vammaisuuteen liittyviä ennakkoluuloja.

Puuhakirjaa on tehty vuodesta 2014, ja eri painoksia on tähän asti myyty Invalidiliiton varainhankinnan toimesta yhteensä noin 100 000 kappaletta. Suurin osa kirjoista on päätynyt päiväkoti- ja kouluryhmien käyttöön.

Puuhakirjan viimeisimmän piirtäjän, Lasse Kataisen, kynänjälki on monelle suomalaiselle tuttu erilaisista opetus- ja valistusmateriaaleista ja jopa 40 erilaisesta joulukalenterista, joista tunnetuin lienee Partion joulukalenteri.

Ammattikasvattajat suosittelevat

Miten puuhakirja on otettu vastaan kouluissa ja päiväkodeissa?

”Olemme ottaneet Invalidiliiton puuhakirjat käyttöön 5-6 vuotiaiden kanssa, jotka ovat kokeneet tehtävät mieluisiksi – sopivan haastaviksi ja erilaisiksi. Kirjassa olevien kuvien kautta syntyy luontevasti keskustelua. Tieto ja termit taas lisäävät ymmärrystä ja mahdollistavat luontevan kohtaamisen. Puuhakirjat ovat tärkeitä tiedontuojia arjessamme.”
Johanna Reunamo, Matarin päiväkoti, Vantaa

"Meidän esikoululaiset saivat Invalidiliiton puuhakirjat lahjoituksena keväällä 2021. ”Puuhajengin tehtävät” oli hieno tapa avata monimuotoisessa ryhmässä keskustelua erilaisuuden ymmärtämisestä ja ennakkoluulojen torjumisesta."
Mona Kivimäki, Huhkolan päiväkoti, Huittinen

” Invalidiliiton puuhakirjaa on meillä luettu erilaisissa lapsiryhmissä, eniten keskustelupiirissä. Puuhakirjassa puhutaan erilaisuudesta mukavalla ja luontevalla tavalla. Kaikki siitä tulleet kommentit lapsilta ja ohjaajilta ovat olleet positiivisia. Puuhakirja tukee loistavasti erilaisuuden ymmärtämistä ehkäisten siten kiusaamista.”
Andréa Sjöström, Stiftelsen Bensow, Kauniainen

Tunnistatko kynänjäljen?

Invalidiliiton puuhakirjan graafikko, Lasse Katainen, syntyi omien sanojensa mukaan ”kynä kädessä”. Kun Lasse-poika 70-luvulla taiteili kouluvihkoihin omia piirroksiaan, opettaja torui:

”Et sinä tule kynätöillä tienaamaan elantoasi. Keskity opintoihin.”

Toisin kävi; kynätyöt ovat elättäneet miestä jo lähe 50 vuoden ajan. Katainen eteni oululaisen mainostoimiston kautta Lapin Kansan graafikoksi. Sittemmin Katainen on suunnitellut ja kuvittanut lukuisia opetus- ja valistusmateriaaleja esimerkiksi Merenkulkuhallitukselle, SPR:lle, Suomen Sydänliitolle ja pelastushelikopteritoiminnalle.

Lapsille Katainen on tuottanut erilaisia opetusmateriaaleja ja jopa 40 joulukalenteria, näistä tunnetuimpana Partion joulukalenterit.

Puuhakirjan piirtäjä Lasse Katainen työssään

Invalidiliiton puuhakirja on kokeneelle ja palkitulle kuvittajalle mieluinen työ:

"Tehtävien ideointi ja kuvitustyöt ovat mukava haaste: miten löytää puuhakirjan sivuille sanoma meidän kaikkien ihmisten yhdenvertaisuudesta, vammaan tai erilaisuuteen katsomatta?"

Vuonna 2023 olemme julkaisseet jälleen uuden puuhakirjan. Tärkeistä teemoista ei tingitä jatkossakaan, mutta uusia ja mieluisia pulmatehtäviä pienille koululaisille on taatusti luvassa.

Lisätiedot ja tilaukset

Puuhajengin matkassa - uusi puuhakirja

Liputa yhdenvertaisuudelle ja auta asennekasvatuksessa! Osta Invalidiliiton uusi puuhakirja ja auta meitä asennekasvatuksessa, kiusaamisen ja syrjäytymisen ehkäisemisessä.

"Puuhajengin matkassa" -puuhakirja edistää yhdenvertaisuutta käytännön tasolla. Kirjaa käytetään tukena esi- ja alakouluikäisten lasten opetuksessa, osana kiusaamisen vastaista työtä. Osallistavien tehtävien kautta lapsi oppii ymmärtämään erilaisuutta, välttämään ennakkoluuloja ja näkemään se kaikista arvokkain asia – IHMINEN vamman takana.

Invalidiliitto vammaisten lasten ja lapsiperheiden tukena

Uutinen 28.12.2022
Invalidiliiton Lapsikampanja 2023 kerää varoja vammaisten lasten ja lapsiperheiden hyväksi. Työllämme tuemme koko perheen jaksamista tarjoamalla sopeutumisvalmennusta, vertaistukea, leirejä ja mm. neuvontapalveluita. Voit tukea kampanjaamme usein eri tavoin.