7 erivärissssä laatikossa iloisia naisia ja miehiä, osa pyörätuolissa. Keskellä teksti Sopivaa työtä kaikille, jossa o-kirjain on pyörätuoli, jonka käyttäjän kädessä sydän.

Sopivaa työtä kaikille

Invalidiliitto edistää Sopivaa työtä kaikille -ajattelutapaa, jonka tavoitteena on parantaa erityisesti fyysisesti vammaisten ihmisten työllistymistä. Vaikka ihmisellä olisi jokin haaste – sairaus, vamma tai muu este – jokaisella on mahdollisuus työhön, kunhan sopiva työ ja tuki löytyvät. Työssäkäynnin mahdollisuus on jokaiselle työhön kykenevälle ja motivoituneelle ihmiselle tärkeä yhdenvertaisuuden kulmakivi.

Sopivaa työtä kaikille -kiertue 2020

Tule paikan päälle tapaamaan työnantajia ja kuulemaan mielenkiintoisia puheenvuoroja. Juontajina toimivat tv-toimittaja Sean Ricks / innostaja, breakdance-mestari & yrittäjä Johannes ”Hatsolo” Hattunen. Mukana myös mm. paralympiamitalisti, ratakelaaja Henry Manni. Voit myös testata pelitaitojasi NHL ja CS:GO-peleissä ammattilaisten ohjauksessa HAVU Akatemia -pisteellä.

Lisätietoa: Sinikka Winqvist, Asiantuntija, työelämä ja yrittäjyys, Invalidiliitto, sinikka.winqvist@invalidiliitto.fi, p. 044 765 0633

Menneet tapahtumat:

23.1. klo 13-15 Oulu, Hotelli Lasaretti

29.1. klo 13-15 Turku, Logomo

5.2. klo 13-15 Rovaniemi, Lappia-talo

13.2. klo 13-15 Tampere, Tampere-talo

19.2. klo 13-15 Joensuu, Hotelli Kimmel.

Sopivaa työtä kaikille -kokonaisuus rakentuu yhteistyökumppaneiden kanssa

Invalidiliitto rakentaa Sopivaa työtä kaikille -kokonaisuutta yhteistyökumppaneiden kanssa. Kokonaisuutta tukemaan on kutsuttu kokoon neuvottelukunta, joka kokoaa laajasti näkemyksiä yhteiskunnan eri osa-alueilta.

Palveluntuottajien rooli

Invalidiliitto on valinnut kumppaneikseen kolme palveluntuottajaa. Spring House Oy on valtakunnallinen työllistymisen valmennuspalveluja tuottaja yritys, joka vastaa mukaan ilmoittautuvien fyysisesti vammaisten työnhakijoiden ja työnantajien kohtaamisesta. Ammattiopisto Spesia vastaa niiden fyysisesti vammaisten opiskelijoiden jatko-ohjauksesta, jotka ovat puoli vuotta valmistumisestaan työttöminä. Work Pilots Oy luo keikkatyötä varten digialustan työnhakijoiden ja työnantajien kohtaamiseen.

Valmentajan tuella työelämään

Invalidiliiton Sopivaa työtä kaikille -kokonaisuuteen ilmoittautuneet työnhakijat saavat työnhakunsa tueksi valmentajan Spring House Oy:sta. Spring House Oy on valtakunnallinen työllistymisen valmennuspalveluja tuottava yritys, joka yhdistää fyysisesti vammaiset työnhakijat ja työnantajat. Valmentaja auttaa etsimään ratkaisuja työllistymisessä ja oman polun löytämisessä.

Valmentaja tukee:

• osaamisen kartoituksessa
  • työllistymisen tukimuotojen selvittämisessä
  • työnhaussa ja haastatteluun valmistautumisessa
  • sopivien työtehtävien räätälöinnissä
  • työsuhteen sopimisessa
  • työsuhteen alussa.

Spring House Oy:n asiakkaaksi hakeudutaan Sopivaa työtä kaikille -kokonaisuudessa tämän linkin kautta Täytä lomake >>

Digialusta mahdollistaa polkua työelämään

Lyhyiden keikkatöiden avulla on mahdollista saada työkokemusta, päästä kokeilemaan erilaisia tehtäviä ja toimialoja sekä osoittaa osaamista työn tarjoajille.

Keikkatöiden hakeminen edellyttää kirjautumista WorkPilots sovellukseen ja siellä liittymistä Sopivaa työtä kaikille -keikkatyöryhmään.  Alustalle tarjotuista keikoista voi hakea itseään kiinnostaviin tehtäviin. Kaikki tehdyt keikkatyöt ja palautteet tallentuvat omaan profiiliin. Alustalla saa myös oman CV -verkkosivun, jonka linkkiä voi jakaa myös palvelun ulkopuolisille käyttäjille. Profiili on yksityinen ja se näkyy vain niille tilaajille joiden keikkoihin haetaan.

Linkin takaa löytyy ohjeet WorkPilots sovellukseen kirjautumiseen ja Sopivaa työtä kaikille keikkaryhmään liittymiseen >>  Sopivaa työtä kaikille -digialusta >>

Käänteinen palkkatuki

Sopivaa työtä kaikille -kokonaisuudessa on myös kokeiltu ”käänteistä palkkatukea” vammaiselle yrittäjälle. Kokeilun tarkoituksena oli testata hyötyykö vammainen yrittäjä siitä, että saa apua ulkopuoliselta työntekijältä yrityksensä pyörittämiseen kompensoidakseen vamman aiheuttamia rajoitteita. Näin tapahtui kokeiluyrityksessä ja tavoitteena onkin, että myös vammaiset yrittäjät hyötyvät hallituksen kaavailemasta uudesta rekrytointituesta yrittäjille, jotka palkkaavat ensimmäistä työntekijää.

Helsingin palvelukokeilu - Omavalmentaja Helsinki

Invalidiliitto on mukana myös Helsingin kaupungin uudessa palvelukokeilussa yhteistyössä Uudenmaan ELY-keskuksen ja TE-toimiston kanssa. Palvelukokeilun kohderyhmänä ovat helsinkiläiset pitkäaikaistyöttömät. Invalidiliiton tavoitteena on kokeilussa tukea palveluntuottajia löytämään fyysisesti vammaisille ja eri tavoin toimintaesteisille väyliä työelämään.

sopivaa työtä kaikille -yhteystyökumppanien logot

”Työssäkäynnin mahdollisuus on tärkeä yhdenvertaisuuden kulmakivi”

Uutinen 17.6.2019
Invalidiliitto on nostanut esiin Sopivaa työtä kaikille -ajattelutavan, jonka tavoitteena on parantaa fyysisesti vammaisten ihmisten työllistymistä. Asiaa edistämään on perustettu Sopivaa työtä kaikille -neuvottelukunta, jonka puheenjohtajana toimii Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen.

Vammaisten työsyrjintä jää piiloon

Uutinen 21.11.2019
Vammaiset ihmiset syrjäytyvät yhä työelämän ja kouluttautumisen ulkopuolelle. Työelämässä syrjintä on usein rakenteellista ja näkymätöntä. Tämä käy ilmi Vammaisfoorumin keväällä 2018 toteuttamasta kyselystä vammaisten ihmisten oikeuksien toteutumisesta Suomessa YK:n vammaisyleissopimuksen voimassaoloaikana vuosina 2016–2018.