Avustajakoira ja nainen. Kuvituskuva.
Vapaaehtoistyöntekijät eli peesarit toimivat Invalidiliiton avustajakoiran ohjaajan tukihenkilöinä asiakkaan omalla paikkakunnalla. Peesarien tehtävät vaihtelevat koirakon tarpeen mukaan puhelinkontaktista yhteisiin lenkkeihin ja ongelmatilanteiden ratkomiseen.

Koirakon tarpeet ohjaavat tapaamisten tavoitteita ja toteutusta. Peesari ei kuitenkaan toimi koirankouluttajana vaan asiakkaan tukihenkilönä. Peesari tukee asiakasta ohjaamaan itse avustajakoiraansa.

Konkreettinen peesauskäynti tapahtuu tyypillisesti käyttäjän kotona tai omassa arkipäivän toimintaympäristössä. Käynnillä saatetaan harjoitella vaikkapa lenkkireitillä kohdattavia tilanteita kuten toisen koiran ohituksia tai häiriönalaista luoksetuloa. Peesarin kanssa voidaan kerrata opittuja asioita kuten tavaroiden nostoa tai kytkinten painamista. Peesari voi tulla myös tueksi vaikkapa ensimmäiselle eläinlääkärikäynnille tai mukaan uuteen kauppaan.

Yhteisen elämän alkutaipaleella avustajakoirakko ja peesari tapaavat yleensä useammin, vaikkapa kaksi kertaa kuukaudessa. Kun koirakon elämä on vakiintunut ja yhteinen sävel löytynyt, tapaamisia tarvitaan harvemmin tai yhteydenpito saattaa painottua säännölliseen sähköposti- tai puhelinyhteyteen. Jokainen avustajakoira, sen käyttäjä ja vapaaehtoistyöntekijä muokkaavat omasta toimintatavastaan omaa tarvettaan vastaavan.