Työllistyminen

Lisäpotkua vammaisten ja osatyökykyisten henkilöiden työllistymiseen

Hallitus sopi budjettiriihessään toimista, joilla se tavoittelee työllisyyden kasvua parantamalla myös vaikeasti työllistyvien asemaa. Mediassakin on viime aikoina näkynyt kiitettävästi osatyökykyisten heikko työllistyminen.

Työkykyä ja osaamista löytyy, missä mättää?

Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta VANE teki syksyllä 2017 kyselyn vammaisille ihmisille vammaisten oikeuksien toteutumisesta Suomessa. Kyselyn perusteella oikeus työhön on asia, joka toteutuu vammaisten henkilöiden oikeuksista heikoiten.

Yhdenvertaisena työelämässä

Tulevaisuuden työelämä muuttuu nykyistä monipuolisemmaksi ja monimuotoisemmaksi. Säännöllinen ansiotyö ei välttämättä katoa tulevaisuudessakaan, mutta sen rinnalle saattaa tulla monenlaisia työnteon malleja. Perinteinen työsuhde ei ole ainoa tulonlähde, vaan tulevaisuudessa toimeentulo koostuu eri lähteistä.

Invalidiliiton konkreettiset keinot työllistymisen edistämiseksi

Julkilausuman allekirjoittaneet tahot ovat sitoutuneet esittämään konkreettisia toimenpiteitä, joita aikovat tehdä julkilausuman tavoitteiden toteuttamiseksi.

Työ, vammaiset ja eriarvoisuus

Eriarvoisuutta käsittelevän työryhmän loppuraportti julkaistiin maaliskuun lopussa. Työryhmää veti professori Juho Saari. Pääministeri Juha Sipilä asetti vuoden 2017 alussa työryhmän, jonka tehtävänä oli hakea uusia toimintatapoja ja keinoja pitkään jatkuneen yhteiskunnallisen eriytymisen pysäyttämiseksi. Saaren työryhmä esittää myös joitakin suoraan vammaisten henkilöiden eriarvoisuuden vähentämiseen liittyviä toimenpiteitä.

Tahdon asia

Politik är att vilja – politiikka on tahdon asia. Näin sanoi Ruotsin pitkäaikainen pääministeri Olof Palme. Tahdon asia on myös se, miten yhteiskunta huolehtii jäsentensä mahdollisuudesta osallistua työelämään.

Tuoko aktiivimalli esiin oikeasti työkyvyttömät työttömät?

Aktiivimalli kuohuttaa ja sillä on niin puolustajia kuin vastustajiakin. Aktiivimalli on kuitenkin jo nyt voimassaolevaa lainsäädäntöä. Sen kanssa on elettävä, vaikka kansalaisaloite kerää huiman määrän allekirjoituksia ja palkansaajajärjestöt pohtivat mielenilmauksia.

Ihmisarvoista työtä ja toimeentuloa edistämässä

Terveisiä ja kuulumisia Etiopiasta ja liittomme etiopialaiselta kumppanijärjestöltä DDI:tä! Tämä on toinen blogikirjoitus, jossa kerron Etiopian matkastani marraskuussa.

Työolosuhteiden järjestelytuki on säilytettävä

Invalidiliitto on yhdessä muiden Vammaisfoorumin jäsenjärjestöjen kanssa jättänyt kasvupalvelujen ja aluekehittämisjärjestelmän uudistamisen ohjausryhmälle sekä lakipaketin valmistelijoille kannanoton työolosuhteiden järjestelytuen säilyttämisen puolesta.

Anne Mäki

Toimin Invalidiliitossa yhdenvertaisen työelämän puolesta. Ohjaan ja neuvon työelämään liittyvissä kysymyksissä. Kirjoitan lausuntoja lakiesityksistä ja työskentelen kehittämisverkostoissa.

Työelämässä pysyminen

Työkyky ilmenee aina suhteessa työtehtävään. Vaikka toimintakyvyssäsi tapahtuu muutoksia, se ei välttämättä johda työkyvyn muutoksiin.

Invalidiliiton terveiset hallituksen puoliväliriiheen

Invalidiliiton pääviesti Juha Sipilän hallituksen puoliväliriiheen on vammaisten ihmisten työllistymisen edistäminen. Liiton tavoitteena on, että työllistymisen esteitä puretaan määrätietoisesti. Esteitä voivat olla asenteet tai puutteelliset toimenpiteet työllisyyden tukemiseksi.

Invalidiliiton terveiset pääministeri Juha Sipilän hallituksen puoliväliriiheen

Satavuotiaassa Suomessa jokaisen ihmisen osaamista tarvitaan - kaikkien panos on arvokas. Invalidiliitto haluaa osaltaan auttaa pääministeri Sipilän hallitusta löytämään uusia keinoja työllisyyden parantamiseksi. Niitä esteitä, jotka ovat vammaisten ihmisten työllistymisen tiellä, on määrätietoisesti poistettava. Tätä edellyttää myös Suomen viime vuonna ratifioima YK:n yleissopimus vammaisten henkilöiden oikeuksista ja sen 24. artikla koulutuksesta sekä 27. artikla työstä ja työllistymisestä.

Työllistyminen

Vamma tai sairaus voi alentaa työ- ja toimintakykyä, mutta se ei tarkoita työkyvyttömyyttä tai aina edes osatyökykyisyyttä. Mahdollisuuksia työmarkkinoilla parantavat oikein valittu koulutus ja työ, työtehtävien ja -ympäristön räätälöinti ja riittävä osaaminen. Työllistymiseen on saatavilla myös tukea TE-palveluista, Kelasta sekä vakuutus- ja eläkeyhtiöiltä.

Työ, opiskelu ja yrittäjyys

Tavoitteenamme Invalidiliitossa on yhdenvertainen ja esteetön työelämä. Jokaisella tulee olla mahdollisuus osallistua työelämään omalla osaamisellaan ja ammattitaidollaan työkykynsä mukaan. Palkkatyön lisäksi osatyökykyinen tai vammainen henkilö voi myös työllistää itsensä yrittäjänä.

Työllistymisen tukeminen

Tarjoamme ohjausta, neuvontaa ja tukea vammaisten ja pitkäaikaissairaiden henkilöiden työllistymiseen, työelämässä pysymiseen ja yrittämiseen liittyvissä asioissa. Neuvomme työntekijöitä, työnhakijoita, työnantajia ja yrittäjiksi aikovia.

Lue lisää tästä