Esteettömyys

Asetus rakennuksen esteettömyydestä tarvitsee soveltamisohjeen

Invalidiliitto lausui ympäristöministeriön laatiman rakennusten esteettömyyttä koskevan ohjeen luonnoksesta. Invalidiliiton mielestä esteettömyysasetuksen soveltamisohje on tarpeellinen. Se selkeyttää asetuksen säännösten soveltamista sekä uudis- että korjausrakentamisessa.

Terhi Jussila

Toimin Invalidiliiton järjestöjohtajana. Vastuullani on liiton järjestötoiminnan monimuotoinen kokonaisuus.

Apuväline 2017 -tapahtuma 9.-11. marraskuuta

Apuväline 2017 järjestetään 9.-11. marraskuuta Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa. Tapahtuman järjestävät Expomark Oy ja Invalidiliitto yhteistyössä Näkövammaisten liitto ry:n, Sailab ry:n jaSuomen Vammaisurheilu ja -liikunta ry:n kanssa.

Laura Poussa

Vastaan Invalidiliiton kehitysyhteistyöstä ja kehitysyhteistyöhankkeista Sambiassa ja Etiopiassa.

Esteettömämpiä tuotteita ja palveluja

Puhelimien, matkalippuautomaattien ja pankkipalveluiden esteettömyyttä halutaan parantaa. Esityksessä eurooppalaiseksi esteettömyyssäädökseksi vaaditaan useiden tuotteiden ja palveluiden esteettömyyden parantamista.

Esteettömyystietoa verkossa

ESKEn ylläpitämä verkkosivusto esteeton.fi on siirtynyt osaksi Invalidiliiton verkkopalvelua.

Helppo liikkua

Helppo liikkua on Invalidiliiton toiminnallinen kampanja, jossa etsitään paikkoja, joissa on helppo tai hankala liikkua. Helppo liikkua -sivuston karttapalvelu auttaa muun muassa löytämään helpon liikkumisen paikkoja ympäri Suomea.

Opasteet, materiaalit, värit, valaistus

Opasteilla, materiaaleilla, väreillä ja valaistuksella voidaan vaikuttaa tilan saavutettavuuteen, hahmotettavuuteen ja turvallisuuteen.

Suomi 100

Invalidiliiton yksi vuoden 2017 painopisteistä on ”Yhdenvertainen ja esteetön Suomi – Suomi 100 vuotta”.

Liukuporras ja kalteva liukukäytävä

Liukuporras ja kalteva liukukäytävä ovat hissejä tehokkaampia laitteita kuljettamaan suuria ihmismääriä. Siksi niitä käytetään esimerkiksi kauppakeskuksissa sekä metro- ja lentoasemilla. Ne eivät ole esteettömiä ratkaisuja.

Saavutettavuus

Saavutettavuudella viitataan usein muuhun kuin fyysiseen ympäristöön. Esimerkiksi palvelut, viestintä ja verkkosivut pitää toteuttaa niin, että ne soveltuvat kaikille. Saavutettavuutta on myös ihmisten moninaisuuden huomioon ottava ilmapiiri ja asenteet.

Luontoliikunta

Jokaisella ihmisellä on yhdenvertainen oikeus luonnossa liikkumiseen sekä luontosuhteen luomiseen, ja sen ylläpitämiseen. Esteetön luontoreitti antaa mahdollisuuden luontoliikuntaan ulkoilijan toimintakykyyn katsomatta.

Pysäkkialue

Pysäkkialueet ovat olennainen osa julkista liikennettä. Kun pysäkkialueet ovat esteettömiä, on kulkuvälineisiin siirtyminen ja niistä poistuminen mahdollista kaikille.

Puisto, levähdyspaikka ja kasvillisuus

Puistot ovat virkistäytymisen ja viihtymisen paikkoja. Puistot koostuvat kasvillisuudesta, ja niiden seassa risteilevistä puistokäytävistä, joiden varrella on tasaisin väliajoin levähdyspaikkoja. Sekä jalankulkuväylien että levähdyspaikkojen pitää olla esteettömiä, jotta ne ovat kaikkien virkistäytyjien käytettävissä.

Leikkipaikka

Esteettömillä leikkipaikoilla luodaan kaikille lapsille yhdenvertaiset mahdollisuudet leikkimiseen yhdessä ja itsenäisesti.

Piha-alue ja pysäköinti

Pihaan ja pihalla kulkemisen, niin kotipihassa kuin julkisissa ympäristöissä, pitää olla esteetöntä. Pysäköintipaikat ovat olennainen osa piha-alueita, joten myös esteettömästi on voitava pysäköidä.

Jalankulkuväylä, suojatie ja tilapäinen liikennejärjestely

Jalkakäytävien, aukioiden, kävelykatujen ja suojateiden esteettömyys edesauttaa helppoa ja turvallista liikkumista ulkoalueilla. Kulkuväylien esteettömyyteen liittyvät myös tilapäiset liikenneratkaisut, joita on ulkoalueilla tyypillisesti erilaisten remontti- ja rakennustyömaiden yhteydessä.