Esteettömyys on tavoitetila

Esteettömyys on avainsana, kun pohditaan fyysisesti vammaisen ihmisen liikkumista. Se mahdollistaa liikkumisen kaikkialla sekä osallisuuden ja aktiivisen kansalaisuuden. Esteettömyys onnistuu yksilöllisin ratkaisuin ja poliittisin päätöksin.

Esteetön yhteiskunta on kaikille yhdenvertainen

Esteettömyys ja saavutettavuus ovat näkyvästi esillä Invalidiliiton vaaliteemoissa kevään 2019 eduskuntavaaleissa. Vaalitavoitteissa yhdenvertaisuus, esteettömyys ja osallisuus ovat nostettu kärkiteemoiksi, joiden avulla liittomme haluaa muistuttaa poliitikkoja ja äänestäjiä toisistamme välittämisen tärkeydestä.

Esteetön ja älykäs asuminen - Esken verkostoseminaari 2019

Seminaarissa saat tietoa esteettömästä ja älykkäästä asumisesta, sen mahdollisuuksista ja uhkista.

Yhdistyskentän askelmerkit esteettömyyden tiellä

”Eikös se nyt ole ihan hyvä, että joku luiska on kuitenkin tehty?” kysyi minulta eräs paikallinen toimija, joka halusi tarjota alueen jäsenyhdistyksille tiloja erilaisia toimintoja ja tapahtumia varten. On toimittu lain ja asetusten mukaan sekä rakennettu määrämittainen ja säädökset täyttävä luiska. Huvittuneena totesin, että ”laskettelisitko itse pyörätuolilla tuosta alas, minä en uskaltaisi”.

Esteetön Suomi – miltä se näyttää reilun metrin korkeudelta?

Tällä viikolla vietetään Invalidiliiton lanseeraamaa ”Helppo liikkua” -viikkoa, jonka teemana on tällä kertaa esteettömyys ja yhdenvertaisuus. Miltä vuonna 2018 yhteiskunta ja rakennettu ympäristö näyttää kun pituutta on aikuisena reilun metrin verran?

Ei enää lisää papilloneja

Kun nuoruudessani keskustelu kääntyi kirjoihin, saatoin kysyä hyvinkin nopeasti, oletko lukenut jo Papillonin?

Helppo vai vaikea liikkua?

Rakennetun ympäristön kuten katujen, piha-alueiden, rakennusten ja julkisen liikenteen tulisi olla esteetöntä, jotta ihmisten olisi helppoa ja turvallista liikkua. Vaan eipä niin aina ole. Esteettömyyden sijaan on epätasaisia teitä, kapeita kulkuväyliä, jyrkkiä luiskia, yksittäisiä porrasaskelmia vaikkapa tavaratalon vaateosastolla, useampia portaita aseman sisäänkäynnillä…

Katse esteettömään tulevaisuuteen

Tulevaisuusajattelu on taitolaji ja strateginen kyky, totesi professori Sirkka Heinonen Invalidiliiton esteettömyyskeskus ESKEn seminaarissa 14.3.2018. Sain kunnian toimia seminaarin puheenjohtajana ja saada aitiopaikalta erinomaisen katsauksen esteettömyyden ja saavutettavuuden ajankohtaisiin aiheisiin.

Vaikuttavaa esteettömyystyötä jo 40 vuotta

80-vuotias Invalidiliitto on vakiinnuttanut asemansa esteettömyyden edistäjänä.

Hankintalaki – uhka vai mahdollisuus?

Vammaisjärjestöt kokosivat voimansa ja tekivät yhteistyössä ensimmäistä kertaa kansalaisaloitteen. Sen tarkoitus on muuttaa voimassaolevaa hankintalakia siten, että hankintalain kilpailutusmenettelyä ei sovelleta vammaisten henkilöiden välttämättömän huolenpitoa koskevien vammaispalveluiden hankintaan.

Tahdon asia

Politik är att vilja – politiikka on tahdon asia. Näin sanoi Ruotsin pitkäaikainen pääministeri Olof Palme. Tahdon asia on myös se, miten yhteiskunta huolehtii jäsentensä mahdollisuudesta osallistua työelämään.

Asetus rakennuksen esteettömyydestä tarvitsee soveltamisohjeen

Invalidiliitto lausui ympäristöministeriön laatiman rakennusten esteettömyyttä koskevan ohjeen luonnoksesta. Invalidiliiton mielestä esteettömyysasetuksen soveltamisohje on tarpeellinen. Se selkeyttää asetuksen säännösten soveltamista sekä uudis- että korjausrakentamisessa.

Vielä on matkaa vammaisten henkilöiden taloudelliseen ja sosiaaliseen yhdenvertaisuuteen

Invalidiliiton teettämässä jäsenkyselyssä taloudellisesta ja sosiaalisesta yhdenvertaisuudesta kävi ilmi, että puolella kyselyyn vastanneista oli vaikeuksia maksaa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja ainakin ajoittain. Suurin osa vastaajista oli eläkkeensaajia. Tämä kertoo mielestäni siitä, että eläke ei aina riitä kattamaan kaikkia pakollisia menoja ja niiden lisäksi erilaisia asiakasmaksuja.

Apuväline 2017 -tapahtuma 9.-11. marraskuuta

Apuväline 2017 järjestetään 9.-11. marraskuuta Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa. Tapahtuman järjestävät Expomark Oy ja Invalidiliitto yhteistyössä Näkövammaisten liitto ry:n, Sailab ry:n jaSuomen Vammaisurheilu ja -liikunta ry:n kanssa.

Esteettömämpiä tuotteita ja palveluja

Puhelimien, matkalippuautomaattien ja pankkipalveluiden esteettömyyttä halutaan parantaa. Esityksessä eurooppalaiseksi esteettömyyssäädökseksi vaaditaan useiden tuotteiden ja palveluiden esteettömyyden parantamista.

Esteettömyystietoa verkossa

ESKEn ylläpitämä verkkosivusto esteeton.fi on siirtynyt osaksi Invalidiliiton verkkopalvelua.

Esteettömyyspäivä

Narinkkatorilla juhlistetaan Esteettömyyspäivää Helppo liikkua -viikon kunniaksi. Tervetuloa mukaan toiminnalliseen ja mukavaan tapahtumaan.