Afrikkalainen Mwenda ja kyläläisiä.

Kehitysyhteistyö

Olemme on osa maailmanlaajuista vammaisten ihmisten liikettä, jonka päämääränä on vammaisten ihmisten ihmisoikeuksien toteutuminen ja yhdenvertaisten mahdollisuuksien saavuttaminen Suomessa ja muualla maailmassa.

Teemme kehitysyhteistyötä Sambiassa ja Etiopiassa. Kehitysyhteistyö on osa vammaiskumppanuusohjelmaa, joka rahoitetaan pääosin Suomen ulkoasiainministeriön kehitysyhteistyövaroilla. Vammaiskumppanuudessa toimii seitsemän suomalaista vammaisjärjestöä, jotka toteuttavat hankkeita kehitysmaissa. Lue lisää vammaiskumppanuusohjelmasta.

Meillä on yksi hanke sambialaisen sisarjärjestön ZNAPDin kanssa.

PDI-hanke (ZNAPD Programme for Democracy and Inclusion) vahvistaa ZNAPDia valtakunnallisena vammaisjärjestönä Sambiassa sekä tarjoaa sen jäsenille tukea arjessa selviytymiseen ja toimeentuloon. Vammaisten ihmisten toiminnan tukeminen Sambian maaseudulla on hankkeen ytimessä. Vuoden 2020 alussa käynnistyneessä hankkeen 2-vaiheessa koulutetaan  myös ZNAPDin jäsenistä paikallisia vaikuttajia ja ihmisoikeuksien edistäjiä. Vammaisten naisten ja tyttöjen sekä vammaisten nuorten asemaa vahvistetaan edelleen.

Teemme myös yhteistyötä etiopialaisen liikuntavammajärjestön Disability Development Initiativen (DDI) kanssa.  Esteettömyyden edistäminen on uuden vuonna 2020 alkaneen pilottihankkeen keskiössä. Hankkeessa DDI  esimerkiksi kouluttaa Addis Abeban yliopiston arkkitehtiopiskelijoita esteettömän ympäristön suunnittelussa. Lisäksi sekä  kouluttaa paikallisia viranomaisia vammaistietämyksessä ja esteettömyysasioissa ja vaikuttaa niihin esteettömyyden edistämiseksi paikallisessa yhteiskunnassa. DDI on perustanut myös pienen apuvälineitä korjaavan ja huoltavan pajan.

Vuonna 2019 päättyneessä PIEE hankkeessa  Invalidiliiton ja DDI:n välillä  tarjottiin työttömille liikuntavammaisille etiopialaisille mahdollisuus ammatilliseen koulutukseen ja pienyrityksen perustamiseen Addis Abebassa.

Lisätietoja Invalidiliiton kehitysyhteistyöstä kansainvälisten asioiden koordinaattorilta Laura Poussalta, p. +358 44 7650 662, laura.poussa@invalidiliitto.fi

Ajankohtaista Invalidiliiton kehitysyhteistyöstä

Hankekuulumisia Etiopiasta

Sambian vammaiset saivat äänensä kuuluviin