kaksi henkilöä tietokoneideiden kanssa
Invalidiliiton Osallisuutta digivertaisneuvonnan avulla 2018 -hankkeessa koulutettiin Invalidiliiton jäsenyhdistysten jäseniä toimimaan digineuvojina omassa yhdistyksessään sekä innostettiin yhdistyksiä antamaan digineuvontaa. Lisäksi tuotettiin materiaalia digineuvojille, yhdistyksille sekä digin käyttöä vasta aloitteleville.

Invalidiliiton digihankkeen aineistopankki

Digiohjeita arkeen
Tietokoneen käytön perusteet
Älylaitteen hankkiminen
Tietojen etsiminen verkosta

Sähköposti
Verkkopankki
Omakanta
Kela
Kuvat ja videot

Tutustu myös arkirikollisuus verkossa webinaariin, jossa tutkinnanjohtaja Hannu Kortelainen Helsingin Poliisilaitokselta  kertoo miten itse voi havaita ja suojautua netissä esiintyviä erilaisia huijausyrityksiä vastaan.

Digineuvontaa saa osasta Invalidiliiton jäsenyhdistyksistä, kirjastoista, työväen- ja kansalaisopistoista, erilaisista yhdistyksistä (esim. ENTER ry, SeniorSurf), Eläkkeensaajien keskusliitosta ja muista eläkeläisjärjestöistä, asukastaloista, palvelukeskuksista, oppilaitoksista. Myös yritykset, kuten pankit neuvovat asiakkaita.

Juttu Invalidiliiton kouluttamista digineuvojista.

Digineuvontapaikoista löydät lisätietoja Vanhustyön keskusliiton/SenioriSurfin sivuilta.

Digineuvojille ja yhdistyksille 2018 digihankkeen aikana kootut materiaalit

Linkki digineuvojien kansioon, josta löydät alla olevan aineiston:

1. Neuvominen: digikerho ja digiesite
  2. Google Drive -ohjeet
  3. Skype-ohjeet
  4. Tärkeää asiaa, kivoja aiheita ja harrastuksia: Pelikone, terveyslinkkejä ja harrastuksia
  5. Tietoturva
  6. Asioi verkossa: Netin käytön hyödyt ja ilot, tietoisku
  7. Some: Sosiaalisen median työkalut, sovellukset ja hyödyllisiä palveluita. Opastusmateriaaleja surffailijoille.
  8. Älypuhelin: Yle Digitreenit
  9. Twitter: twiittaus ja kannanotto
  10. IMovie: ohje videon editoinnista
  11. Instagram: kuvien ja videoiden jakaminen sekä kommentointi
  12. Periscope: voit seurata suoria lähetyksiä ympäri maapalloa. Video poistuu vuorokauden kuluessa.
  13. Äänikirjat ja e-kirjat (Neuvoa kannattaa pyytää myös kirjastosta)

Linkki yhdistysten kansioon, josta löydät alla olevan aineiston:

1. Facebook: tarjoaa mahdollisuuden kuvallisen käyttäjäprofiilin luomiseen sekä yhteydenpitoon ystävien kanssa, mahdollista myös liittyä erilaisiin yhteisöihin ja saada tietoa tulevista tapahtumista.
  2. QR-Koodi: Quick Response eli ”ruutukoodi", jolla laite ohjautuu helposti haluttuun verkko-osoitteeseen.
  3. Blogger: yksi ensimmäisistä bloggaukseen keskittyneistä alustoista. Käyttäjien ei tarvitse käyttää HTML-kieltä tai lähettää sisältöään erikseen kotisivupalvelimelle. Blogikirjoitukset voi kirjoittaa suoraan lomakkeeseen.
  4. Youtube: Googlen omistama Internetissä toimiva videopalvelu. Käyttäjät voivat lisätä sivustolle omia videoitaan, sekä katsoa ja kommentoida muiden käyttäjien videoita.
  5. Whatsapp: älypuhelinsovellus videoiden kuvien ja tekstin jakoon sekä julkisesti että yksityisesti.

Perusta digikerho yhdistykseesi!

Digi ei ole huipputiedettä. Tutustu aiheeseen webinaarissamme.

Linkkivinkkejä digiohjeisiin