Other ways to help image
alt=""

Testamenttilahjoitus on kaunis tapa varmistaa kotimaisen vammaistyön jatkuvuus vielä oman aikamme jälkeen. Kun teet testamentin Invalidiliiton työlle, annat lahjan heille, jotka kohtaavat fyysisen vamman mukanaan tuomat haasteet tulevaisuudessa. Testamenttilahjoituksen ei tarvitse olla suuri, sillä pienikin lahjoitus on meille suureksi avuksi.

Testamentin tekeminen on hyvin henkilökohtainen päätös. On selvää, että rintaperillisille taataan heille kuuluva perintö aina ensisijaisesti. Halutessasi voit osoittaa osan perinnöstäsi Invalidiliitolle erityistestamentilla, jolla määräät tarkoin tietyn omaisuuden osan periytymisestä. Yleistestamentilla voit puolestaan määrätä perijän saamaan koko omaisuutesi, määräosan siitä tai sen, mitä muiden määräysten täyttämisen jälkeen jää jäljelle.

Full width quote
Quote text
Olen ollut pitkään Invalidiliiton kuukausilahjoittajana. Tuntui luontevalta muistaa vammaisia ihmisiä myös pienellä osuudella testamentissani.
Donation steps
Step title
Testamentin laatiminen
Step text

Testamentin voi tehdä itse vapaamuotoisena (kirjallisena) ja pyytää todistajiksi kaksi esteetöntä henkilöä. Jotta testamentin oikeusvaikutukset olisivat sellaiset kuin oli tarkoitus ja jotta testamentti varmasti täyttäisi muotovaatimukset, on kuitenkin erittäin suositeltavaa tehdä testamentti ammattitaitoisen henkilön kanssa. Apua testamentin tekemiseen saa esimerkiksi asianajotoimistoista tai pankeista.

Testamentti on tehtävä kirjallisesti kahden todistajan ollessa yhtä aikaa läsnä. Sen jälkeen kun testamentin tekijä on allekirjoittanut testamentin tai tunnustanut siinä olevan allekirjoituksen omakseen, todistajien on todistettava testamentti nimikirjoituksillaan. Todistajaksi ei kelpaa testamentin tekijän tai saajan lähisukulainen tai puoliso. Testamentin todistajan ei tarvitse nähdä testamentin sisältöä. Todistajan pitää kuitenkin tietää, että hänen todistamansa dokumentti on nimenomaan testamentti.

Step title
Step text

Vastaamme mielellämme kaikkiin kysymyksiin koskien testamenttilahjoitusta. Otathan siis meihin yhteyttä mikäli harkitset tekeväsi testamentin kotimaiselle vammaistyölle. Meidät tavoitat sähköpostitse osoitteesta varainhankinta@invalidiliitto.fi ja puhelimitse numerosta 044 765 0510.