Peesari avustajakoirakon tukena

Vapaaehtoistyöntekijät eli peesarit toimivat Invalidiliiton avustajakoiran käyttäjän tukihenkilöinä asiakkaan omalla paikkakunnalla. Tehtävät vaihtelevat koirakon tarpeen mukaan puhelinkontaktista yhteisiin lenkkeihin ja ongelmatilanteiden ratkomiseen.

Aktiivipeesarien määrä on tällä hetkellä noin 50. Luku vaihtelee muutamalla vuoden mittaan koiramäärän muutosten mukaan.

Koirakon tarpeet ohjaavat käyntien tavoitteita ja toteutusta. Peesari ei kuitenkaan toimi koirankouluttajana vaan asiakkaan tukihenkilönä. Peesari tukee ohjaajaa ohjaamaan itse avustajakoiraansa.

Konkreettinen peesauskäynti tapahtuu tyypillisesti asiakkaan kotona tai omassa arkipäivän toimintaympäristössä. Käynnillä saatetaan harjoitella vaikkapa lenkkireitillä kohdattavia tilanteita kuten toisen koiran ohituksia tai häiriönalaista luoksetuloa. Peesarin kanssa voidaan kerrata opittuja asioita kuten tavaroiden nostoa tai kytkinten painamista. Peesari voi tulla myös tueksi vaikkapa ensimmäiselle eläinlääkärikäynnille tai mukaan uuteen kauppaan.

Yhteisen elämän alkutaipaleella avustajakoirakko ja peesari tapaavat yleensä useammin, vaikkapa kaksi kertaa kuukaudessa. Kun koirakon elämä on vakiintunut ja yhteinen sävel löytynyt, tapaamisia tarvitaan harvemmin tai yhteydenpito saattaa painottua säännölliseen sähköposti- tai puhelinyhteyteen. Jokainen avustajakoira, sen ohjaaja ja vapaaehtoistyöntekijä muokkaavat omasta toimintatavastaan omaa tarvettaan vastaavan.