Beneficiaries image
avustajakoiran pentu liivit suussa.

Juuri nyt Suomessa toimii noin 50 avustajakoiraa, joista aivan jokainen on oman käyttäjänsä mielestä "lottovoitto".

Saapuessaan avustajakoira mullistaa isäntänsä tai emäntänsä elämän. Se avaa ovet, vie ulkoilemaan, nostaa pudonneet tavarat ja auttaa pukeutumisessa sekä riisumisessa silloin kun kumartaminen tai kurkottaminen on vaikeaa tai mahdotonta. Avustajakoira tuo mukanaan sellaisen itsenäisyyden ja vapauden, mitä mikään muu apuväline ei voi tarjota.

Avustajakoira lisää tutkitusti käyttäjänsä pärjäämisen ja turvallisuuden tunnetta. Sen läsnäolo vähentää yksinäisyyttä ja jopa kipuja.

Avustajakoiratoimintaa vuodesta 1994

Keväällä 2020 avustajakoira luokiteltiin lääkinnälliseksi apuvälineeksi. Tällä hetkellä avustajakoiratoiminnan jatko on kiinni tulevista päätöksistä, joita odottaessa ensiarvoisen tärkeää on varmistaa jokaisen avustajakoiran hyvinvointi ja työn onnistuminen arjessa.

Invalidiliitolla on toimiva malli siitä, miten avustajakoiria koulutetaan ja hoidetaan tulevaisuudessakin parhaalla mahdollisella tavalla: äärimmäisellä tuella, lämmöllä ja asiantuntijuudella.

Tutustu tarkemmin avustajakoiratoimintaan.

Tue arjen sankareita

Invalidiliiton missio on mahdollistaa ja tukea avustajakoiran toimintaa kaikin tavoin, pentuajasta eläkeikään asti. Pidämme huolta avustajakoirien kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista. Tukemme kattaa myös jatkuvan ohjauksen ja neuvonnan. Avustajakoiria testataan ja niiden osaamista seurataan jatkuvasti. Ja jos tarve vaatii; koiralle opetetaan uusia arjen tehtäviä, käyttäjänsä tarpeen mukaan.

Lahjoittajana voit varmistaa avustajakoiratoimintamme jatkuvuuden.

Liftup paragraph
Liftup image
Avustajakoiran pentu istuu liivit päällä vanhan radion vieressä
Liftup secondary title
Voit tukea myös ostamalla kalenterin
Liftup title
Avustajakoirakalenteri 2024
Liftup text
Avustajakoirakalenteri 2024 on ilmestynyt. Tutustu kalenteriin ja ilahduta koirien ystävää. Tuet tärkeää työtämme ja mahdollistat vammaisille henkilöille itsenäisemmän elämän.
Liftup image
Avustajakoiraheijastin
Liftup secondary title
Tukituotteet
Liftup title
Avustajakoiraheijastin
Liftup text
Tue avustajakoiratoimintaa ostamalla laadukas avustajakoiraheijastin
Donation videos
Title
Tutustu avustajakoiriin ja niiden käyttäjiin
Video name
Pauli ja Aamu
Video name 2
Marjo ja Heppu
Video name 3
Ari ja Eddie
Full width quote
Quote text
En olisi ikinä uskonut, että voin elää näin täysipainoista elämää.
- Sanna-Kaisa Patjas, avustajakoiran käyttäjä
Quote text
Avustajakoirakonseptimme toimii. Lahjoittamalla turvaat laadukkaan toimintamme ja koirakoiden pärjäämisen sekä hyvinvoinnin.
- Hannu Kapanen, kuntoutusasiantuntija, Invalidiliitto